메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
김영정 (서울시여성가족재단) 박성준 (서울시여성가족재단)
저널정보
서울시 여성가족재단 서울시 여성가족재단 연구사업보고서 [2016 정책연구-09] 서울시 어린이집 보조교사 근로실태 및 개선방안 연구
발행연도
2016.12
수록면
1 - 150 (150page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Following some horrible cases of child abuse in nurseries, the poor working conditions and job stress of nursery teachers have become major public concerns. In order to reduce the workload and stress of nursery teachers, Seoul Metropolitan Government has provided funding to nurseries for part-time teaching assistants. As a result, there are currently about 4,300 such teaching assistants working at nurseries in Seoul. However, no studies have yet been done on nursery teaching assistants or their responsibilities or working environments, leading the position to remain unclear and confusing. This study explores the personal backgrounds of nursery teaching assistants, what motivated them to choose the job, and their working conditions and demands. Furthermore, the study suggests plans for improving their working conditions and the quality of childcare services in general.
It was found that that the majority of nursery teaching assistants, most of whom have previous regular teaching experience, chose their positions to enjoy work-life balance, especially among mother’s caring for their own children. Although most work only four to six hours a day, the teaching assistants contribute significantly to improving the quality of childcare at nurseries by carrying out a wide range of tasks, such as teaching, safety management, meal provision, and cleaning. However, as the number of teaching assistants remains low and many are required to support only the head teachers, the introduction of nursery teaching assistants has not resulted in any significant reduction of regular teachers’ long working hours or high job stress. In order to guarantee a quality working environment for teaching assistants, clear guidelines for the position need to be drawn up, and to raise the value of the position, equal opportunities for job training, a fair payment system, and education for teachers and head teachers need to be provided.

목차

[표지]
[발간사]
[Contents]
표 목차
그림 목차
[연구요약]
1. 연구 배경
2. 연구목적 및 연구문제
3. 연구방법
4. 주요 연구 결과
5. 정책제안
[Ⅰ. 서론]
1. 연구배경 및 연구목적
2. 연구내용 및 연구방법
[Ⅱ. 서울시 보육교직원 현황 및 쟁점]
1. 보육교사 근로환경 논의의 배경과 쟁점
2. 보육교직원 관련 제도와 현황
3. 보조교사 지원정책 현황
[Ⅲ. 서울시 어린이집 보조교사 근로실태]
1. 조사개요
2. 보조교사 근무 동기와 경로
3. 보조교사 업무 내용과 문제점
4. 보조교사 근로환경과 문제점
5. 요약 및 논의
[Ⅳ. 서울시 어린이집 보조교사 지원 정책 제언]
1. 정책 방향
2. 세부 정책
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-337-001673442