메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
고근영 (이화여자대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제60권 제2호
발행연도
2018.5
수록면
1 - 17 (17page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper will examine the way various Renaissance writers describe Richard Ⅲ’s deformity in order to shed light on the difference and originality that Shakespeare’s strategy in describing Richard Ⅲ has. The way in which Richard Ⅲ is cast in Renaissance literature is nothing less than the process of making him a monster by maximizing his deformity and grotesqueness. However, it is not the main purpose of this paper to repeat the fact that Richard is a monster patchworked by numerous historians who were trying to contribute to the creation of Tudor myths. By re-reading the text of Richard Ⅲ in the frame of the Monster Theory that tries to interpret the monstrous character in the literature as the symbol of the duality, the boundary, and the cultural resistance, I will reexamine the subversive energies of Richard Ⅲ as a cultural subject that provide opportunities to expand social norms and boundaries of culture. To support this argument, the Monster Theory and Rene Girard’s scapegoat theory will be quoted as theoretical frameworks.

목차

1. 들어가는 말
2. 르네상스 문학 속 리처드 3세의 위치: 희생양으로서의 ‘괴물’의 탄생
3. ‘미완의 괴물’ 리처드: ‘괴물이론’을 통해 보는 『리처드 3세』의 문화적 저항성
4. 결론: 괴물이라는 ‘차이’와 그 문화적 전복성
인용문헌

참고문헌 (16)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-840-002263273