메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
서경화 (울산과학대학교) 최원식 (하나투어) 전유정 (극동대학교)
저널정보
한국조리학회 Culinary Science & Hospitality Research Culinary Science & Hospitality Research Vol.24 No.4(Wn.95)
발행연도
2018.5
수록면
29 - 39 (11page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
When coffee shop employees experience verbal aggression from their customers they are compelled to control their emotions to provide good service in the competitive environment of the industry. Hence, the study investigated the effects of the verbal aggression of customers on burnout, turnover intention and the job performance of service providers in coffee shops. The survey was conducted from 1st to 20th December, 2017. In a total of 273 questionnaires, the hypothesized relationships in the model were tested by using the structural equation model. The results indicate that verbal aggression increases burnout factors (emotional exhaustion, depersonalization, reduced personal accomplishment). However, only emotional exhaustion and reduced personal accomplishment influenced turnover intention. The burnout factors had no significant effect on job performance. The results provide a practical basis for integrating human resource management strategy in the retail coffee industry. As a result, executives and managers need to establish strategies to improve emotional exhaustion and reduced personal accomplishment of their employees in order to provide efficient and ongoing service to the customers.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 실증분석
5. 요약 및 결론
REFERENCES

참고문헌 (54)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0