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연구보고서
저자정보
지우석 (경기연구원) 박경철 (경기연구원) 윤정은 (경기연구원)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2018-21] 개인형 이동수단 이용 증가에 따른 자전거도로 개선방안
발행연도
2018.7
수록면
1 - 81 (81page)

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The purpose of this study is to suggest how to improve bicycle lanes preparing for the use of personal mobilities(PMs) on bicycle lanes.
Firstly, basic improvements necessary are as follows; 1) In order to prevent conflicts between users, installment of new road signs and marks which show permission of PMs on bicycle lanes are essential. 2) Meticulous bicycle road maintenance is needed because PM’s wheel size is very small compared to that of general bicycles. 3) Education regarding safety issues such as lights, helmets, hand signals, and passing skills should be strengthened.
Secondly, bicycle · pedestrian sharing streets need to be improved as follows; 1) Separated bicycle and pedestrian shared streets need to be changed to non-separated bicycle and pedestrian shared streets if either the width of pedestrian space or that of bicycle space is less than 1.5m. 2) If total width of bicycle and pedestrian shared streets is less than 1.5m than they need to be changed to pedestrian streets.
Thirdly, bicycle only lanes need to adopt the concept of ‘protected bike lane’ from cities in the north america in order to secure safe use of bicycle.
Fourthly, we now need protected bike lanes in urban centers. As the aims of future city are healthy, environment friendly and green city, we should utilize bicycles and PMs as alternative transport modes. Thus we need green transport infrastructures such as elevated bicycle only highways in and to the city centers.

목차

[표지]
[정책건의]
[차례]
표차례
그림차례
[제1장 연구의 배경과 목적]
[제2장 개인형 이동수단 이용현황]
1. 개인형 이동수단의 정의
2. 개인형 이동수단의 안전에 대한 선행연구
3. 해외의 개인형 이동수단 정책 및 법제도
[제3장 자전거도로 현황 및 구분]
1. 경기도 자전거도로 현황
2. 전국 자전거 교통사고 현황
3. 자전거도로의 구분
[제4장 이용자 설문조사]
1. 개인형 이동수단 이용자 심층설문조사(FGI)
2. 소결
[제5장 개인형 이동수단 보험제도]
1. 보험제도 현황
2. 보험의 필요성
3. 보험 지원방안
[제6장 결론 및 정책제안]
1. 자전거도로 기초정비 방안
2. 자전거도로 유형별 정비방안
3. 경기도 신도시 자전거도로 기준 마련
[부록]
[참고문헌]
[Abstract]

참고문헌 (0)

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