19세기에 영국의 지배를 받던 캐나다와 스페인과 포르투갈의 속국이었던 남아메리카의 여러 나라들은 독립을 이루었고 미술을 통해 새로운 국가 정체성을 찾으려 노력하였다. 20세기에 들어와 미국은 제 1차 세계대전을 통해 크게 경제가 성장하여 그동안 유럽중심이었던 세계 미술을 점차 미국을 중심으로 재편되는 계기를 마련하였다. 이렇듯 20세기의 남북아메리카는 미술을 통해 국가의 위상을 되찾고 자국의 문화를 지키려 끊임없는 노력을 시도하였다. 오늘날, 익숙하거나 또는 보다 낯설게 느껴졌던 남북아메리카 미술에 대한 관심이 그 어느 때보다 높아지고 있다. 또한 1930년대에 미술을 차용한 의복을 선보인 이후 차용패션은 패션디자이너들에 의해 많이 시도되었으며 지금도 그 영역을 확장해가면서 활발하게 이루어지고 있는 추세이다. 남북아메리카 예술이 널리 알려지고 관심을 받고 있는 요즈음, 현대패션은 이를 차용하여 패션에 표현할 것으로 판단되나 이에 대한 연구가 없어 본 연구를 시도하였다. 본 연구에서는 미술에 나타난 작품으로 차용기법을 유형화한 존 파울레티(John Paoletti)의 5가지 차용기법과 차용의 범주 안에 있는 용어를 토대로 현대패션에 적용 가능한 차용기법 즉, 재현적 차용, 변형적 차용, 혼성적 차용의 3가지로 유형화하여 연구를 시도하였다. 이를 위해 먼저, 아메리카 현대미술을 이론적으로 연구한 후, 2013 S/S부터 2017 F /W까지 5년간 컬렉션(www.vogue.com)에 아메리카 예술가들의 작품이 차용되어 나타난 2,480장 컬렉션 사진을 분석하였다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 재현적 차용은 예술가들의 작품에서 형태나 기법을 그대로 재현하거나 그림의 패턴을 똑같이 패션 소재에 프린트하는 것으로 나타났다. 둘째, 변형적 차용은 아메리카 현대미술의 형태나 작품의 특징적인 이미지 또는 색상과 문양이 부분적으로 변형되어 패션에 표현되고 있었다. 셋째, 혼성적 차용은 현대패션에 미술작품의 조형적 특성 일부분이 차용되어 표현되었다. 이와 같이 현대패션에는 아메리카 현대미술에 나타난 이미지, 형태, 색상, 문양, 기법을 차용함으로써 새로운 미의식이 표현되고 있음을 알 수 있었다.
Canada in the 19th century under British rule, and many countries in South America under the rule of Portugal and Spain, were independent and tried to find a new national identity through art. In the 20th century, the United States grew greatly through the First World War, and the world art that had been the center of Europe gradually became an opportunity to be reorganized around the United States. In this way, the Americas of the 20th century tried to revive the status of the nation through art and endeavor to keep its culture. Today, there is more and more interest in American and American art that has become familiar or more unfamiliar. In addition, since the introduction of costumes in the 1930s, many fashion designers have been trying out fashion trends. As the arts of North and South America are widely known and attracted to attention, modern fashion is supposed to be used to express it in fashion. In this study, based on the five appropriation techniques of John Paoletti and the terms in the category of appropriation that typify appropriation techniques as artworks in the art, appropriation techniques that can be applied to modern fashion such as reproducible appropriation, and hybrid appropriation. To do this, we first analyzed American contemporary art theoretically, then analyzed the 2480 collection photographs of American artist’s works borrowed from collection(www.vogue.com) for five years from 2013 S/S to 2017 F/W. The results of the study are as follows. First, reproducible appropriation reproduces forms and techniques in artist’s works, and prints patterns of pictures in the same fashion. Second, the transformational appropriation was expressed in the fashion of the American modern art form, the characteristic image of the work, or the color and the pattern of the work partially transformed. Third, hybrid appropriation was expressed by borrowing a part of the formative characteristic of art works in modern fashion. In this fashion, we can see that a new sense of beauty is expressed by appropriation the image, form, color, pattern, and technique in American modern art.