메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
린환셩 (대만 국립 운림과학기술대학)
저널정보
한국미술연구소 미술사논단 美術史論壇 제47호
발행연도
2018.12
수록면
89 - 104 (16page)
DOI
10.14380/AHF.2018.47.89

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this essay I try to discuss Taiwanese mounting in the period of Japanese occupation(1895~1945) and the pattern of communication and its significance within East-Asia, in order to endure a proper position with Taiwanese mounting in the development of cultural communication in East Asia. Taiwan is located in the southern point of East Asia. With the relationships of Chinese immigrant and Japanese colonial, Taiwanese mounting is profoundly inf luenced by China and Japan. There are two turning points in Taiwanese modern history: Japanese colonial in 1895 and KMT’s restoration of Taiwan in 1945. In the brief fifty years, Taiwan had experienced twice the great alterations in the modern history of East-Asia. In the essay I compare Taiwanese mounting between the period of Japanese colonial and the early days of KMT’s restoration of Taiwan, and I discover the obvious change of Taiwanese mounting both in the form and the significance in the different political atmosphere. Political factors often inf luence the development of culture, thus, Taiwanese mounting could be an invisible political language that symbolizes the changing of era.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 『대만일일신보』로 본 일제시기 대만 장황 문화의 형성
Ⅲ. 소장품으로 본 전형적인 대만 장황 양식: 종이 장황
Ⅳ. 대만 장황과 동아시아의 교류 양식과 의의
Ⅴ. 결론
참고문헌
ABSTRACT

참고문헌 (6)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-650-000315427