메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
임상현 (국립과학수사연구원) 김종혁 (국립과학수사연구원) 오원택 (국립과학수사연구원) 최지훈 (국립과학수사연구원) 박종찬 (국립과학수사연구원)
저널정보
한국자동차공학회 한국자동차공학회논문집 한국자동차공학회논문집 제27권 제7호
발행연도
2019.7
수록면
543 - 551 (9page)
DOI
10.7467/KSAE.2019.27.7.543

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In the event of a pedestrian accident, the pedestrian is at high risk of severe injury that may result in death due to lack of safety equipment. In a pedestrian accident, both the impact position of the pedestrian and vehicle velocity just before the impact are important factors that need to be calculated. The accident is reliably recreated through the MADYMO simulation by using the speed before the impact, the injured area of the pedestrian, and the damaged state of the vehicle. However, the reliability and utilization of MADYMO are not yet confirmed. Therefore, this paper recreated the accident by using MADYMO in order to demonstrate the reliability and utilization of the simulation results under the situation where the accident video exists. The initial impact position and dummy posture were set by using accident videos and photos of the damaged vehicle. Furthermore, vehicle speed was calculated by investigating the accident video and considering the thrown distance of the pedestrian. Through the MADYMO simulation, the thrown distance of the human dummy model was compared with a real accident. In addition, the difference between the pedestrian behavior and dummy model’s behavior was compared. This study indicates that the MADYMO is reliable in using simulation results based on thrown distance, physical evidence, etc.

목차

Abstract
1. 서론
2. 사고내용
3. 충돌 속도
4. 사고 재현 시뮬레이션
5. 결론
References

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2019-556-000682128