2019년 바우하우스 설립 100주년을 맞이하여 독일 뿐만 아니라 많은 지역에서 바우하우스 학교의 교육이념, 목적, 과정을 재조명하고 다양한 행사를 개최하고 있다. 1919년-33년 동안 개교한 바우하우스 학교는 현대 조형교육과 모던 디자인의 근원으로 자리매김하였다. 바우하우스의 기초교육과 공방교육은 오늘날까지 건축, 회화, 디자인, 공예, 공연예술 등의 다양한 영역에 영향을 끼치며, 기능주의 디자인의 탄생에 기여하였다. 특히 타이포그래피와 연관된 바우하우스의 인쇄, 문자 활판, 제본, 사진 공방은 현대 그래픽디자인의 탄생시키는데 지대한 공헌을 하였다. 본 연구는 2019년 독일에서 진행되고 있는 바우하우스 관련 행사와 연계하여 디지털 시대에 바우하우스 그래픽디자인의 현대적 의미를 연구⋅분석하였다. 바우하우스 100주년 슬로건 “Thinking the World Anew”와 같이 바우하우스 그래픽디자인을 뉴트로, 놈코어, 미니멀 등의 현대의 문화 트렌드와의 연관성에서 조명하였다. 현대적 의미 분석을 바탕으로 바우하우스 타이포그래피와 현대문화 트렌드와의 연관성에 관한 연구는 단순한 20세기 초반의 바우하우스 타이포그래피를 재현하는 연구가 아니라 새롭게 재해석하고 활용하는 의미로 해석될 수 있다. 세부적 연구는 바우하우스 100주년의 의미 및 교육이념, 바우하우스 그래픽디자인과 대표적 작가, 바우하우스 그래픽디자인의 현대적 의미 및 영향 등을 연구·분석하였다. 바우하우스 100주년의 의미 및 교육이념에 관한 연구는 독일을 중심으로 현재 진행되고 있는 바우하우스 관련 전시, 웹사이트, 잡지, 언론의 최신 기사 등을 중심으로 연구하였다. 바우하우스 교육 이념에 관한 연구는 기존의 문헌 연구를 중심으로하였다. 바우하우스 그래픽디자인과 대표적 작가 연구는 제본, 인쇄, 문자 활판, 사진 공방에 관한 작가의 사례연구를 중심으로 하였다. 바우하우스 타이포그래피에 관한 연구는 바이어의 유니버설 서체를 중심으로 연구하였다. 바우하우스 그래픽디자인의 현대적 의미 및 영향에서는 타이포그래피의 기호학적 의미 분석 및 현대 문화 트렌드인 뉴트로, 놈코어, 미니멀과의 연관성을 연구·분석하였다. 본 연구는 바우하우스 그래픽디자인, 특히 타이포그래피에 관한 재해석을 통하여 디지털시대에도 유의미한 ‘보편적’ 활용 가능성을 가진다는 측면에서 연구의 의의가 있다. 특히 바우하우스 타이포그래피 디자인의 가독성, 시각적 명시성의 보편적 가치에 대한 의미를 재고할 수 있는 계기가 될 것으로 예상한다.
Celebrating the 100th anniversary of the establishment of the Bauhaus in 2019, Bauhaus School’s educational philosophy, purpose, and process have been reexamined and various events are being held not only in Germany, but also in many other countries. The Bauhaus school, which opened in 1919-33, has become a source of modern formative arts education and modern design. Bauhaus’s basic education and workshop education have influenced various fields such as architecture, painting, design, crafts and performing arts to this day, contributing to the birth of functionalism design. In particular, the printing, letterpress, bookbinding, and photo studio of Bauhaus associated with typography have contributed greatly to the birth of modern graphic design. This study is to analyze the modern meaning of Bauhaus graphic design in the digital age in connection with the Bauhaus-related events in Germany in 2019. The Bauhaus graphic design was highlighted by its association with contemporary cultural trends such as Newtro, Normcore, Minimal, and others, like its 100th anniversary slogan “Thinking the World Anew”. Based on the modern semantic analysis, the study of the relation between Bauhaus typography and contemporary culture trends can be studied as a new reinterpretation and utilization, not a representation of the Bauhaus typography of the early 20th century. The detailed study analyzed the meaning and educational concept of the 100th anniversary of the Bauhaus, the graphic design of the Bauhaus, the representative artistes, and the modern meaning and influence of the Bauhaus graphic design. The study on the meaning and educational concept of the 100th anniversary of the Bauhaus was mainly focused on the Bauhaus-related exhibitions, websites, magazines, and recent articles in the media centering on Germany. The study on the Bauhaus educational philosophy was mainly studied by reference to the literature previously studied. The Bauhaus graphic design and representative artist research centered on artist’s case studies about bookbinding, printing, letter type, photo workshop. The study on Bauhaus typography has focused on the universal typeface of the Bayer. The modern meaning and influence of Bauhaus graphic design were studied the semantic analysis of Bauhaus typography and the association with contemporary cultural trends such as Newtro, Normcore, Minimal. This study is meaningful in that it has the possibility of ‘universal’ utilization in the digital age through reinterpretation of Bauhaus graphic design, especially typography. In particular, it is expected to serve as an opportunity to reconsider the meaning of the universal value of readability and visual clarity of Bauhaus typographic design.