메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국중앙영어영문학회 영어영문학연구 영어영문학연구 제57권 제3호
발행연도
2015.1
수록면
169 - 192 (24page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates the interrelationship of pragmatic awareness and grammatical awareness according to proficiency levels in Korean EFL learners. A total of 105 college students participated in the experiment, and they were divided into three proficiency groups based on their TOEIC scores. They were asked to mark their recognition and ratings of pragmatic and grammatical errors in a written questionnaire with 20 conversations including 8 pragmatic errors and 8 grammatical errors. The results showed that pragmatic awareness improved more slowly than grammatical awareness. The more proficient learners tended to perceive grammatical errors to be more severe. The intermediate and advanced learners recognized far more grammatical errors than pragmatic errors and considered grammatical errors to be more serious. These results support Bardovi-Harlig and Dörnyei (1998) and Schauer(2006). Based on the results, pedagogical implications are suggested for teaching pragmatic awareness to Korean EFL Learners.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0