한양조씨 忠靖公派의 후손인 松溪 趙得年(1857~1913)과 관련된 문집을 살펴보았다. 조득년은 性齋 許傳(1797~1886)의 제자로 허전의 학문 경향을 그대로 이어받았는데, 허전은 이황으로부터 시작된 南人의 학통을 그대로 이어받은 조선말 성리학자이다. 허전의 제자에 대한 연구 역시 경상우도에 편중되어 있었다. 그러나 조득년은 충청도 부여에 거주했던 남인이라는 점도 독특하다.
松溪先生文集은 총3권의 필사본인데, 권1은 家乘의 글을 모아둔 것으로, 門人인 趙鍾漢이 修纂한 것이다. 조득년 선조들의 行狀, 碑銘, 記文 총 32편의 글이 수록되어 있다. 이 중 27편은 조득년의 글이고 허전, 조광조, 丁熿, 尹善道 등의 작품도 보이는데, 조광조나 정황, 윤선도의 작품은 그들의 개인문집에 보이지 않는다.
권2 역시 조종한이 수찬한 것으로 師訓과 관련된 조득년의 작품을 모아두었다. <不卷堂元日詩圖>와 <不卷堂養心銘圖>가 실려 있는데, 모두 스승인 허전의 작품과 관련된 것이다. 이 圖에서 눈에 띄는 부분은 우선 孔子로부터 이어진 道脈을 상세히 설명하면서 이를 이황이 이어받았고 자신의 스승인 허전에게까지 이어졌다는 것이다.
권3에는 조득년의 연보가 수록되어 있다. 이 연보에게 눈에 띄는 점은 우선 만년까지 경전은 물론 性理大全이나 朱子全書, 朱子綱目 등의 성리학과 관련된 서적을 지속적으로 탐독했다는 점이다. <蒙井孔畈圖>와 <泉谷九曲圖>는 모두 洛書의 모습을 그대로 담아낸 그림이다. 특히 <몽정공판도>는 자신이 거주하는 곳의 실제 지명을 활용하면서, 그곳을 공자나 안연, 맹자, 子思, 周子, 程子, 朱子로 환치시켰다. 이를 통해 자신이 거주하는 곳이 성학이 깃든 곳이며, 성학의 계승자임을 자임했다.
I considered a collection of works that JO, Deuk-yeon(1857~?) is descendants of Hanyang Jo Clan, Hoeuigongpa. Preferentially, the point of part, Jo, Deuk-yeon was followers of Sungjae Heo Jeon, he follow learning tendency that way. Sungjae Heo Jeon also studied Sung Confucianism in Chosun Dynasty, that took over a scholastic mantle of Namin school the beginning from Lee hwang. Also, this study was concentrated almost Cho, Kwangjo and Cho, kyung that are related to Hanyang jo Clan. and It was maed too much of almost KyungsangUdo that study about a disciple of Heo Jeon. But, Jo, Deuk-yeon was lived in Chung cheongdo, Buyeo. He received an idea of Heo Jeon as it is.
It is a collection of JO, Deuk-yeon`s works that is called Songkyesunsaengmungib, there are total 3 books. At BookⅠ, was collected a record of the social standing, by Jo, Jonghan. There was total 32 piece of works that records of a deceased person’s life, an inscription on a grave stone, strange peculiar news. It was recorded work of One book flow run through a plain that about a family that succeed a Confucian scholar and that praise such the family succeed.
It was recorded work of BookⅡ also edited by Jo, Jonghan that was collected works of Jo, Deuk-yeon that be related to the teaching of the teacher. This book was given <Bulguandandwonilsido> and <Bulguandangyangsimmyungdo>. but, This was associated with Heo Jeon, his teacher. This point view, he, in particular, explained that Dao(道) be connected from Gongja. So, he was got joined on Lee, whang. and from to the amount of Heojeon, his teacher. Conclusion, this works were consider regard himself as a Confucian scholar.
At BookⅢ, it gather Jo, Deuk-yeon`s chronological list of the main events. This book contains Jo, Deuk-yeon`s chronological record. This was found that he continuously read sungridaejeon or Jujajeonseo, and so on. Specially, He revered Lee, hwang that he was suspended Lee, hwang`s sunghaksibdo. It was expressed individual self-conceit that joined from Lee, hwang to Heo, jeon. <Mongjunggonpando> and <Chungokgugokdo> were appeared he lived in. and there were stressing works the main cardinal point of Confucianism.