메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
세계음악학회 음악과 문화 음악과 문화 제20호
발행연도
2009.1
수록면
151 - 182 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
A viewpoint of music education has a direct influence upon teaching music. The educational value of music which depends on philosophical thinking comes out of writings of many philosophers. The purpose of this study is to highlight main aspects of philosophical foundation for teaching music on the basis of thought three representative thinkers have showed, i.e. F. Schiller, A. Schopenhauer, and Th. W. Adorno. This paper thus attempts to outline educational value of music which appears in Schiller's 'aesthetic education,' Schopenhauer's 'salvation,’ and Adorno's 'negative dialectics.’ In exploring the question why music is important for a human being, this paper demonstrates three viewpoints of music and music education according to each system of thought. Schiller's aesthetic education refers to transcendental cognition while Schopenhauer's salvation relates to having experience of an idea. Adorno's negative dialectics introduce an obligation to refuse something already established. So, music education should not reflect the trends in society, but improve the character of a human being in order to expose the true.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (13)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0