이 논문에서는 새로 발굴한 가집 『歌詞』의 특성에 대한 고찰을 통해 그 계보적 위상을 탐색하였다. 『가사』는 가곡 사설 168수, 가사 2편이 수록된 작은 규모의 가집이다. 편찬자는 알 수 없다. 다만 소장 기록과 장서인을 단서로 봉화의 이교영(李敎英, 1833-1895)이라는 사람이 소장했던 사실을 밝혔다.
1-35면까지 악곡 체계에 따라 가곡 사설 90수가 수록되어 있다. 이 가운데 이삭대엽에 81수가 집중 배치되었다. 반면에 다른 악곡에는 명목상 1-4수만 실었다. 작가 표기도 25인에 불과하다. 이 부분은 『청구영언』(김천택 편)을 축약한 것이다. 18세기 후반 무렵 편집이 이루어진 것으로 파악된다.
36면 이하에는 <사미인곡>, <속미인곡>과 가곡 사설 78수가 추록되어 있다. 가곡 사설은 18세기 후반에서 19세기 초반 무렵 편집된 가집에 수록된 작품들이다. 이삭대엽 이외의 악곡으로 불리던 작품이 다수를 차지한다. 이로 미루어 앞부분에 빠진 내용을 보완할 의도로 추록한 것으로 보인다. 이 가운데 신출 작품은 총 16수이다. 추록 시기는 19세기 초반 무렵으로 추정된다.
이상의 논의를 통해 『가사』는 『청구영언』(김천택 편)의 약본(約本)이라는 사실이 분명하게 드러났다. 저본을 충실하게 축약하면서도 편집 당시의 가곡 연행과 가집 편찬의 여러 관심을 담고 있다. 이를 통해 우리는 『청구영언』(김천택 편)이 18세기 후반 무렵에도 여전히 가집 편찬에 영향력을 발휘하고 있었다는 사실을 새삼 확인하였다.
In this paper, I investigate the hierarchical status by examining newly discovered anthology of songs Gasa(歌詞).
Gasa is a small anthology that contains 168 Gagok Saseol and 2 Gasa. 90 Gagok Saseol were recorded according to the music system from 1 to 35 pages. Below page 36, there are <Samiingok>, <Songmiingok>, and 78 Gagok Saseol, which are supplemented. The compilation period was found in the late 18th century. After this, in the early 19th century, one more supplement was made.
I could not find out who the compiler is. However an ownership stamp, Taeakseodangjang(泰岳書堂藏) and Gwieunjaejang(歸隱齋藏), shows this book was housed by Lee, Gyoyoung(李敎英, 1833-1895) in Gyeongbuk Bonghwa. He was also very bright in Siga because he had anthology and Geumbo(version of Korea Univ. A).
Gasa is largely divided into the first half and the second half. The first half is the abbreviation of Cheongguyeongeon of the Kim, Cheontaek edition, and the second half is the supplement. Gasa consists of Isakdaeyeop(二數大葉), Samsakdaeyeop(三數大葉), Naksijo(樂時調), Mansakdaeyeopryu(蔓數大葉類), Jangjinjusa(將進酒辭), Maengsanggunga(孟嘗君歌). These are main lists of musics in the early and mid 18th century. This anthology of songs revolves around Isakdaeyeop. 81 out of 90 Sijo situate in Isakdaeyeop, whereas only one to four were allocated to the rest.
Only 25 writers are marked, which are arranged in turn, such as 'Yeolseongeoje,' 'Yeomal,' 'Bonjo,' 'Gagaek,' 'Ginyeo,' and 'Mumyeongssi'. This arrangement style has appeared since the mid 18th century. However I found that general arrangement is based on Cheongguyeongeon in 1782 edited by Kim, Cheontaek.
Added 78 Gagok Saseol are arranged by lyrics and have no marks of piece of music. These are works intensively recorded in the anthology from the late 18th century to the early 19th century. Unlike the first half, Isakdaeyeop is widely known as a piece of music other than the majority. It seems to have been supplemented to complement the missing part. This shows that there are many works that sing affection or pleasure. Among them, there are 16 new works. Their content is also focused on affection and pleasure. It shows where the interest of the person who posted it was.
In the above discussion, it is clear that Gasa is a summary of Cheongguyeongeon(edited by Kim, Cheontaek). Contains the interest of Gagok performances and anthology compilations from the end of the 18th century to the early 19th century, while faithfully abridging the original. Through this, we confirmed that Cheongguyeongeon(edited by Kim, Cheontaek) was still influential in the late 18th century.