2018년은 김홍도 탄신 273년이 되고, 연풍현감에 부임된 지 227년이 되며, 상암사에 오른 지 225년이 된다. 김홍도는 어진도사의 공로로 1791년 12월 22일 충북 괴산군 연풍현감에 제수되었고, 1795년 1월 7일까지 약 3년간 근무하였다. 하지만, 그에 대한 재조명을 위한 학술세미나 한 번 개최되지 않았다는 점은 큰 아쉬움으로 남는다. 김홍도가 연풍현감에 부임한 이듬해인 1792년 조령산 8부 능선에 있는 상암사에 올라 기우제를 지내고 자신의 녹봉을 시주하여 불상의 색이 흐려진 것을 개금하고, 진영과 탱화가 부서지고 벗겨진 것을 비단에 물감을 먹여 그리고 칠하였다. 또한 태수는 늙도록 아들이 없더니 이 산에서 빌어 아들을 얻었다. 치성을 드린 후 48세라는 늦은 나이에 아들을 얻었다는 내용이 조선총독부 발행,『조선사찰사료(朝鮮寺刹史料)』명치44(1911년) ‘연풍군 공정산 상암사 중수기(延豐郡 公正山 上菴寺 重修記)’(이하『조선사찰사료』상암사 중수기)에 전한다. ‘상암사 중수기’는 명목상 상암사 중수에 관한 내용이지만, 내용상으로는 김홍도의 업적을 기리기 위한 공덕비로 연풍현감 김홍도의 관료행적을 연구함에 있어 빼놓을 수 없는 매우 중요한 자료이다. 현재 백두대간 조령산 8부선에 상암사 터가 있다. ‘상암사 중수기’와 ‘상암사 터’는 조선 당대 최고의 화원화가이며 관료라는 양립하기 어려운 두 업적을 남긴 김홍도의 흔적이 남아 있는 곳으로써 그 현장만으로도 큰 의미를 가진다. 『조선사찰사료』‘상암사 중수기’ 관련 선행연구에서 ‘상암사 중수기’에 대한 언급은 있으나 ‘상암사 중수기 출처’에 대한 연구는 확인되지 않는다. 그러므로 본 논고는 『조선사찰사료』‘상암사 중수기’가 누가, 언제, 어떻게, 왜! 제작하였는지? 즉, ‘상암사 중수기 출처’에 대한 심층적인 논증을 하고자 한다. 본 논고는 객관적인 논거의 연구방법론에 근거하여 연구를 진행하지만, 그럼에도 불구하고 발생할 수 있는 연구의 객관성과 신뢰성의 부족함을 최소화하기 위해『괴산군지(槐山郡誌)』(1969),『괴산군지(槐山郡誌)』(1990),『연풍지(延豐誌)』(1994), 고도서, 답사, 『연풍지』 편찬위원 방문 대화 자료를 통해『조선사찰사료』‘상암사 중수기 출처’에 대해 객관적인 논거의 기준을 찾고자 한다. 주제어 : 조선총독부, 조선사찰사료 1911년, 연풍군 공정산, 상암사 중수기, 1969년『괴산군지(槐山郡誌)』, 1990년『괴산군지』, 1994년 연풍지.
The year 2018 is the 273 year of Kim Hong-Do’s birth, the 227 year since he became Yeon-poong , the 225 year he been to Sangam Temple. He was rewarded by drawing king’s portrait, he became Yeon-poong , in Goesan, Chungbuk on the year 1791, December 22, and was in office for Three years until 1795 January 7. However, there was not even one academic seminar was opened and it is very sorry and left inconvenienced. The year after Kim Hong-Do became Yeon-poong , in 1792, he went up to the Sangam Temple, located in ridge of Mt. Jo-ryung, and pray for the rain and paid with his own paycheck, colored statue that was also colored old and broken painting with silk. He didn’t have son until later of his age, he pray for son and had one at the age of 48; All the records are recorded and officially issued by Governor-General of Korea, 『Historic records of Joseon Temple』 (in 1911); ‘Yeon-poong Gun Mt. Gong-Jung Sangam Temple restoration monument (historic records of Joseon Temple). Sangam Temple restoration monument is for of Sangam Temple, however, it is a record of Kim Hong Do’s work as Yeon-poong as Kim Hong Do’s government officer; and it is very important to record and data to study Kim Hong Do and his history and work. Currently, Sangam Temple is located on 8/10 of Mt. Jo-ryung on Baekdudaegan Mountain Range. ‘Sangam Temple Restoration Monument’ and ‘Sangam Temple site’ is important data and reference of of Kim Hong Do, who was the best artist and government officer, which was hard to be at the same time, with that reason, it is the very important historic site as it is. In research from previous study of『Historic records of Joseon Temple』 ‘Sangam Temple Restoration Monument’, it mentioned about ‘Sangam Temple Restoration Monument’, but there wasn’t any study of where the Sangam Temple Restoration Monument was sourced’ There for, this thesis will deeply talk and searched about WHO, WHEN, HOW, and WHY create this 『Historic records of Joseon Temple』 ‘Sangam Temple Restoration Monument’. This thesis is written based on objective, argument research methodology, however, to reduced lack of objectivity and reliability in this study, 『Goesan Gun Official Historic Document』(1969), 『Goesan Gun Official Document』(1990), 『Yeon-poong Official Historic Document』(1994), antique books, exploring historic site, visiting interviewed resource from compilation committee of 『Yeon-poong Official Historic Document』; to find an objective and argumentized point of original resource of 『Historic records of Joseon Temple』‘Sangam Temple Restoration Monument’. Key Word: Governor-General of Korea, Historic Records of Joseon Temple (Yr. 1911), Yeon-poong Gun Mt. Gong-Jung, Sangam Temple Restoration Monument, 『Goesan Gun Official Historic Document』 (Yr. 1969), 『Goesan Gun Official Historic Document』 (Yr. 1990), 『Yeon-poong Official Historic Document』 (Yr. 1994)