최근 생활환경의 변화에 따라 개인적인 가치관과 소비행동에도 많은 변화가 일어나고 있다. 특히 식품류의 소비는 70% 이상이 직접적으로 매장에서 이루어지고 있으며, 따라서 구매시점에서의 패키지디자인 매체는 매장에서의 고객에 대한 인터셉션(interception)을 담당하며 태도와 구매결정의 직접적인 요인으로 작용하고 있다. 즉, 식품에 있어서의 패키지디자인의 표현은 이성적인 정보전달의 역할도 중요하지만 맛있어 보여야 하는 궁극적인 식품의 고유 속성을 잘 드러내야만 소비자가 선호할 것이며 이는 곧 바로 구매행동으로 이어질 것이다. 패키지디자인에 있어서 시각적, 감성적 표현요소는 소비자에게 호감도와 친근감을 일으켜 구매행동으로 연결하는 직접적이고도 강한 마케팅요소이다. 패키지디자인에 대한 소비자의 긍정적인 태도는 곧 바로 그 상품에 대한 태도에도 긍정적인 영향을 미친다.
본 연구는 패키지디자인의 시각적 요소가 소비자선호도에 미치는 영향에 관한 것으로, 국내 대형마트에서 판매되어지고 있는 국내 4개사 레토르트 카레 패키지디자인을 중심으로, 어떠한 요소들을 소비자가 선호하는지 시각적 요소를 도출, 분석 하는데 목적이 있다. 연구방법으로는 대형마트에서 판매되어지고 있는 4개사브랜드 4개의 제품에 대한 브랜드로고타입, 컬러, 일러스트레이션 및 사진, 레이아웃 등을 중심으로 즉석카레제품의 패키지디자인 요소에 대한 디자인분석을 실시하였다. 소비자 설문은 즉석카레를 구입해본 경험이 있는 소비자 80명의 설문을 통한 실증적 분석을 하였다.
분석결과, 패키지디자인에 있어서 카레제품 결정시 구매에 미치는 중요도에 대한 물음에 브랜드로고 다음으로 컬러를 가장 중요하게 생각하는 것으로 나타났다. 또한 제품구매 결정 시기에 대한 물음에 매장에 들어선 후 판매대 앞에서 제품을 보면서 결정한다는 소비자가 72.5%로 압도적으로 많았다. 식욕이 느껴지는 컬러 배색에 관한 질문에는 적색계열의 제품들이 높게 나왔으며 상대적으로 녹색계열의 컬러에서는 낮은 반응이 나왔다.
이러한 결과를 바탕으로 카레제품을 위한 컬러 전략이 필요하며, 그 전략을 효율적으로 개발, 유지하는 것이 중요하며 카레 브랜드에 있어서 가장 강력하고 효과적인 컬러마케팅을 통해 브랜드 판매증대와 함께 강력한 브랜드 이미지를 형성 할 수 있을 것이다.
According to recent environmental changes in values of life, according to individual consumption behavior change was also a direct-store foods market mainstream has done in more than 70% of consumers in stores and have conducted impulse, point of purchase advertising is growing role situation in the store and package design in the media about our customers, interception (interception) is responsible for purchasing decisions and attitudes are a direct factor. In other words, the design of a package of food looks delicious as the food product is a unique functional properties. Consumers also in package design, visual and emotional elements of the products shown on Foodstuffs crush, friendly, impulsive buying, and continuous positive effects of purchase and packaging design will appear as.
In this research, package design elements on buying behavior for the effects to the domestic large-Do open Mart sold in getting domestic four companies, retort curry package brand identity, each element of consumer spending in their preferred visual elements to deduce the purpose of is. In this study, the E-Mart is selling the four companies, brands and products for the 4 brand logo type, color, illustrations and photographs, layout, design elements, such as packages of instant curry for product design analysis was carried out. Consumer surveys have ever been to purchase instant curry consumers empirical analysis through 80 were surveyed.
Curry in package design, product analysis, determining factors in purchasing brand logo on the importance of the question and then think the most important color, respectively. The decision about when to buy products in question entered the store in front of the store to determine the product while the consumer was apdo to 72.5%. Color Appearance of appetite, feel the red line in question came out of the products is relatively high hansaekgyeyeolin green color series was the low response.
These statistics, based on the curry, the product strategy for the color of strategies are required, and the strategies to efficiently develop and maintain strategic importance and curry brand, the most powerful and effective color marketing through brand Increase sales with a strong will be able to build brand image.