초등 사회과 지리영역을 대상으로 몰입 수업의 요인과 과정을 밝히는 것을 목적으로 하는 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 몰입 요인은 내·외적으로 나누어지고, 이들의 상호작용에 의해 몰입이 이루어진다. 둘째, 외적 요인은 ‘도전과 기술 사이의 균형’, ‘상호작용’, ‘학습 목적의 구체성’이며, 내적 요인은 ‘기대감’, ‘자신감’, ‘성취감’, ‘재미’, ‘긴장감’, ‘능동성’, ‘책무성’, ‘심리적 안정감’, ‘통제감’, ‘존중감’ 등이다. 셋째, 몰입의 유형은 ‘도전과 기술 사이의 균형’에 의한 것과 ‘상호작용’에 의한 것으로 나누어진다. 넷째, 자료 조작 중심의 사회과 수업에서 ‘도전과 기술 사이의 균형’에 의한 몰입은 내용을 올바르게 이해하는 인지적 기술과 자료를 조작하는 기능적 기술이 갖추어질 때 이루어진다. ‘상호작용’에 의한 몰입은 학습 목적을 구체적으로 인식하고, 내용과 방법에 익숙하며, 통제감, 책무성, 기대감, 능동성, 긴장감을 느낄 때, 그리고 모둠내의 동질성이 확보 될 때 보다 활발히 이루어진다. 다섯째, 이 두 유형의 몰입은 꼬리에 꼬리를 물듯이 교육과정을 재구성할 때 잘 나타난다. 여섯째, 수업 환경과 개인의 학습 성향에 따라 몰입에 작동하는 내·외적 요인이 달라 몰입의 과정은 다양하게 나타난다.
This study is on the factors and the process that help students achieve an experience of flow.
(1) Factors of flow are classified into two categories, internal and external factors, whose interactions lead to the flow state. Among the external factors are ‘Balance between challenges and skills’, ‘Interactions’,‘Clear goals for the class’, and the internal factors include ‘Expectation’, ‘Confidence’, ‘Feeling of success’,‘Fun’, ‘Arousal’, ‘Initiative’, ‘Relaxation’, ‘Responsibility’, ‘Sense of control’, and ‘Respect’. (2) The process of the flow can be classified into two types ; the flow by the ‘Balance between challenges and skills’, and the flow by the ‘Interactions’. The first type is achieved when students have both cognitive and technical skills related to the manipulation of concrete materials which is based on the activities in the social studies.
The second type tends to happen in the presence of factors such as the ‘Balance between challenges and skills’, ‘Clear goals for the class’, ‘Sense of control’, ‘Responsibility’, ‘Expectation’, ‘Initiative’, and ‘Arousal’, and when learners share similar learning traits within the group. Either type of flow process is enhanced with a consecutive, interrelated thematic curricular development. Overall, the flow process depends on the individual learning traits and the classroom environments, including internal and external factors.