기(記)라고 하는 문장은 기록하는 바의 대소사(大小事)에 따라 뜻을 취함이 다르고, 돌에 새기지 않는 것이 원칙인 것이다. 고대에는 기(記)는 기사(紀事)로 주를 삼았고, 한유 이후로 구양수와 소식에 이르러 의론을 섞는 변화가 생긴 것이다. 기(記)는 어떤 사건의 시말을 기록한 것이고, 견문이 미친 것을 서술한 것이다.
농암은 건축기에서 문장기법을 사용함에 첫째로 종종 사물로 연유하여 논리에 이르는 경우가 있는데, 사물과 이치가 하나를 이루고 있다.
먼저 「삼일정기」에서 ‘삼일(三一)’이란 이름이 세 개의 기둥과 한 개의 용마루에서 찾고, 여기에서 천지인(天地人)의 삼재(三才)를 생각하고 일리(一理)를 생각하게 되었다고 하였다.
「청청각기」에서는 ‘백운산의 형세가 그 봉우리와 고개가 높고 험하며 물과 계곡이 깊숙하다.’하고, 이어서 그 물과 돌과 산물의 자세함을 하나도 빠뜨리지 않고 묘사함으로써 은근한 가운데 눈각의 필요성을 강조하고 있다. 또 누각의 이름이 ‘청청(淸淸)’인 까닭을 누각이 세워진 곳의 풍경과 누각의 모양, 그리고 누각 주인의 행동거지에서의 맑음에서 찾고 있다.
「제월당기」에서는 당(堂)의 주인이 ‘당세에 뜻이 없어, 여러 번 벼슬이 내렸으나 높게 누워 일어나지 않았고, 우유하고 한연하여서 그 뜻에 맞았으니, 무릇 세상의 얻음과 잃음, 기쁨과 슬픔이 마음속에 걸리는 것이 이미 적었다.’하고, 이로써 ‘제월(霽月)에 특별히 만남이 있으면 완상함을 얻어서 이 당(堂)의 위에서 즐거워할 수 있다.’고 하였다.
둘째로 농암의 문장은 주관적 정의를 표현하는 것을 위주로 하면서도 충실히 객관적으로 실제 생활을 묘사하여, 논리가 손을 따라 물드는 듯하다.
먼저 「청청각기」에서 비록 지경이 청(淸)하다 하여도 주인의 청(淸)이 없으면 지극한 청(淸)이 아니라며, 주인의 사람됨이 ‘온화하고 소박하며 담박하여 세리에 담담하다’ 하여 청(淸)이라 하고, 뒤에 다시 ‘진실로 이로써 스스로 만족하지 않고 더욱 도의로써 스스로 탁마하여서 학(學)을 물어 소광한 원(原)에 도달하고, 잡고 보존하여 허명한 체(體)를 길러서 하여금 사물의 더러움을 씻어내고 가슴속을 쇄락하게 하여, 진실로 연평(延平)의 빙호추월(氷壺秋月)과 같이 할 수 있다면, 이는 세상의 지극한 맑음이라고 이를 수 있다’고 하였으니, 바로 누각의 이름을 ‘청(淸)’이라 하지 않고, ‘청청(淸淸)’이라고 한 까닭이 여기에 있을 것이라 하였다.
「제월당기」에서는 인간이 천기(天機)와 하나가 될 수 있는 것은 ‘반드시 그 「귀거래부」를 지은 사람인 뒤에야 북창(北窓)의 바람이 서늘할 수 있고, 반드시 그 「격양음」을 지은 사람인 뒤에야 낙양(洛陽)의 꽃을 볼 수가 있는 것’과 같다고 하였다. 따라서 이것이 바로 송후곡(宋後谷)에게 제월당이 있는 까닭이라는 것이다.
농암의 건축기 문장은 건물을 짓게 된 동기와 건물의 구조 등을 서술하는 가운데, 때로는 사물과 이치가 하나가 되고, 때로는 논리가 손을 따라 물들면서, 농암 문장의 우수성과 문학성을 드러내는 최대의 효과를 노리고 있다.
As an account the sentence which does according to various matters records taking an intention, means that the fact that in the pebble is different, does not carve principle. To ancient times an account makes a principal part at Collected a Korea initial fact and the book which published, Hanu comes with Guyangsu after that to reach to a news and means that the change which does happens a discussion. An account to describe the fact that the thing and the knowledge which record the beginning and end of what kind of event reach.
Nong-am uses a sentence technique from 『Gunchookgi』 and first often from thing to begin there is a case which reaches to a logic, the thing and reason are accomplishing one.
First from 「Samiljunggi」 `Samil' the name which is sought from three pillar, and one ridge thought Samje of Chunjiin from here and was made to think, a same reason and did.
From 「Chungchunggakgi」, "The form of Bagounsan that peak and the head is rough highly" and where the water and the valley are deep; Does, is and that water and the pebble and the product is detailed and the middle eye cabinet meeting necessity which is polite depicts with emphasizes. Also, finds the reason where the name of Nugak is Chungchung from the scenery of the place which comes to build and the shape and clear from the behavior of the master.
From 「Jewaldanggi」 master of house "There not to be a goal to that time, to give a various government post but lay down highly and did not happen not to be, state of world not to know was poor and was right in the intention, with getting, losing, with joy being sad, of the world and already wrote the fact that reaches on mind" and from this cause "Especially will be met, will get will do in Jewal and get enjoying and joyfully from up of this house there is a possibility which." Did.
Second the sentence of Nongam the fact that and expresses a subjective justice an actual life objectively with putting first faithfully depicts, the logic follows the hand and stain does.
The condition is clear does first though from 「Chungchunggakgi」 and when there is not a clear of the master and the clear which is extreme knows, is this mildness which becomes the person of the master and is simple and indifferent does andserenely in power because calls Chumg, and after "From this cause is not satisfactory truly oneself not to be and with morality polishes more and oneself learns and asks and to the origin which glitters, arrives catches, preserves and the form which is not substance and raises thing is dirty and washes and, heart refreshingly does if truly there is a possibility of doing with like Binghochuwal of Yeonpeong, finally the clear which the world is extreme where there is a possibility of saying" Does, the name rightly `Chung' this not to be, as `Chungchung' having one reason to here did.
From 「Jewaldanggi」 the human being weather and being the possibility becoming one is same; Certainly being the possibility of seeing the flower of Luoyang after the weather which 「Gyeokyangeem」 that Bukchang wishes after the weather which makes 「Gyguleboo」 that to be a cool possibility. Consequently this rightly is to be a reason which is Jewaldang in Songhugok.
Guchookgi sentence of Nongam when the writing that reason which has become act and the building, structural and so on is sometimes the thing and reason become one, the logic follows the hand sometimes and from the stain ground, aims the maximum effect which distinguishes the superiority and a literature of Nongam sentence.