조선후기에는 사찰로 진입하는 입구에 천왕문(天王門)이라는 전각을 마련하고 그 내부에 대형의 상을 제작하여 봉안하는 전통이 마련된다. 조선후기의 사천왕상은 17건이며 소조상은 대략 10건 정도 알려져 있다. 대표적인 소조사천왕상은 1628년의 순천 송광사 사천왕상(보물 제1467호), 1649년 완주 송광사 사천왕상(보물 제1255호)이며, 최근 상의 내부에서 명문이 발견된 1665년 김천 직지사와 1683년의 공주 마곡사 소조사천왕상 등이 포함된다. 소조사천왕상은 3-4m 이상의 대형으로 제작되는 특성상 전각과 함께 결합되는 구조적인 공통점을 보이는데 이는 크기에서 오는 무게라든지 전각의 안정성, 통일성과 관련된다. 연결은 신체자체를 벽면에 지탱하거나 천의나 지물, 갑옷의 일부를 탄력성있는 철심을 이용하여 전각과 연결하여 고정한다.
소조사천왕상 제작은 좌상인 경우 사천왕상이 앉은 의자를 4개의 나무로 결구하여 중심을 잡고 목심 위에 새끼줄을 감아 흙을 덧붙여 조성한 다음 자연건조한 것으로 추정된다. 그리고 목심의 구조, 복장유물 납입 위치와 구성, 새끼줄 사용유무, 흙과 보강재 종류 등 각 상 마다 차별화된 기법으로 제작된다. 목심 구조의 경우 나무를 접목하여 상의 각 부분인 머리부위, 목, 가슴, 중앙부, 어깨, 팔, 손목관절, 다리 및 발목 부위를 철심을 사용하여 연결하는 경우가 많은 편이다. 목심의 내부 구조와 형태는 사천왕의 외형적 특징과 연결된다. 목심을 통나무로 연결한 직지사나 마곡사 사천왕상의 경우 직립 자세에 정면향의 구조를 보이는 반면 나무를 접목하여 철심으로 결합한 경우는 부드럽고 유연한 자세에 얼굴의 방향도 정면과 측면 등 다양한 모습을 보이는 등 차이를 보인다. 순천과 완주 송광사 사천왕상이 대표적인 작품들이다.
조선후기에 별도의 천왕문을 세우고 사천왕을 봉안하는 배경은 중국의 원, 명대부터 시작된 문이나 천왕전의 제작과 관련되는 것으로 추정된다. 또한 대형사천왕상은 임진왜란과 병자호란이라는 전란을 거치면서 부휴선사의 문도인 벽암각성과 인연있는 사찰에서 제작된 것으로 파악된다. 벽암은 왕실과 관련을 맺은 선사로서 조선왕실에서의 국난극복에 대한 의지가 천왕문 제작에 반영된 것이 아닌가 생각된다.
17세기에 제작된 대형 소조사천왕상은 거의 쇠퇴하여 1726년 안성 칠장사 소조사천왕상을 끝으로 더 이상 제작되지 않는다. 이에 조선후기의 대형 소조사천왕상의 제작과 기법적인 전통은 근대로 이어지지 못하고 단절되었으며 현재의 소조사천왕상의 원형 복원과 재현 역시 어려움이 따른다. 따라서 17세기 대형사천왕상에 대한 구체적이고 세밀한 보수와 이에 대한 인문학적 조사가 병행되어야할 필요가 있다고 판단된다.
In the late Joseon Dynasty, Guardian Kings Gate (天王門; Cheonwangmungate) was established at the entrance to the entry to the temple palace (殿閣) and enshrined large statues inside, And it became tradition.
Around 10 clay-made large statues among 17 statues of four Guardian Kings, manufactured in late Joseon Dynasty, still remain. Typical clay-made large statues of Guardian Kings are four Guardian statues manufactured in 1628 (National treasure No. 1467) at Songgwangsa-temple in Sooncheon city (順天 松廣寺 塑造四天王像), statues manufactured in 1649 (National treasure No. 1255) at Songgwangsa-temple in Wanju city, and the statue manufactured in 1665 at Jikjisa temple in Gimcheon city and the statue manufactured in 1683 at Magoksa temple, whose prescriptions were uncovered inside statues recently. As clay-made large statues of four Guardian Kings were manufactured in large size of 3~4 m high, the statues were connected to the temple palace (殿閣) structurally. The structure of statues was designed in the consideration of heavy weight from large size, stability of the temple palace, and unity. The connection between statue and palace held such that statue was supported on the wall or cloth, paper goods or part of armor of the statue, and was fixed to the palace by using resilient iron core.
The manufacture of left side statue of four Guardian Kings is estimated that seated chairs of Guardian Kings were fixed with 4 (four) piece of wood, wrapped with straw rope on a core part of each wood, added to paint soil, and dried them in the air. Each statue of four Guardian Kings was manufactured with differentiated techniques such as different structure of wood core part, different insertion location and composition of Sacred Objects, applying straw rope or not, and different type of soil and reinforcement. For a structure wood core part, by grafting trees, iron core was used to connect each part of the statue such as head, neck, chest, center, shoulder, arm, leg, and ankle. The internal structure and shape of wood core part defines outward characteristic of four Guardian Kings. While statues of Guardian Kings in Jikjisa temple and Magoksa temple applying wood core part connected to log show a front face structure with upright position, statues of Songgwangsa temples in Sooncheon city and Wanju city applying grafted tree connected iron core show several aspects as front and side face features with soft and flexible position.
In late Joseon Dynasty, the establishment of Guardian Kings Gate (天王門; Cheonwangmun gate) and enshrinement of four Guardian Kings are estimated to the relation with door and palace for Guardian Kings (天王殿. cheonwangjeon) in the Wien and Ming dynasties of China. In addition, large size statues of four Guardian Kings seemed to be manufactured at the temple related to a great Buddhist priest Byukam Gaksung (碧巖 覺性 大師), a disciple of great priest Buhue (浮休 禪師), after Japanese and Chinese invasion during mid Joseon Dynasty. Byukam is believed to be a priest (禪師) related to royal family, and manufactured Guardian Kings Gate (天王門) to overcome national disaster in Joseon Dynasty. In 17th century, clay-made large statues of four Guardian Kings was manufectured fewer and fewer, as the last clay-made large statue was manufactured in 1726 at Chilzangsa temple, Ansung city.
As manufacture and traditional technique of clay-made large statues of four Guardian Kings in late Joseon Dynasty was not led to the modern period, in these days, damaged large statures of four Guardian Kings experienced difficulties to be recovered and restored. As a result, detailed and delicate maintenance in parallel with academic research activities for clay-made large statues of four Guardian Kings in 17th century are needed urgently.