메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
중앙대학교 외국학연구소 외국학연구 외국학연구 제14권 제2호
발행연도
2010.1
수록면
185 - 204 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate the role of topic familiarity in reading comprehension and vocabulary learning when learners read L2 texts. While numerous studies have shown that topic familiarity affect comprehension, few studies account for the relations between topic familiarity and vocabulary learning. In order to better understand the role of topic familiarity on reading comprehension and vocabulary learning, the study utilizes a pedagogical reading approach grounded by the interactive-compensatory model. A questionnaire was conducted at the end of the study to determine the level of topic familiarity on each text. A test to measure reading comprehension was used to investigate the relations of topic familiarity on understanding texts. Moreover, the data from pre- and post-vocabulary tests were analyzed to find the difference of vocabulary learning by the degree of topic familiarity. The findings indicated that topic familiarity had significant effects on the students' comprehension performance and vocabulary learning. Overall, results can be concluded that not only did topic familiarity on reading comprehension help to better understand texts, but it was also able to enhance incidental vocabulary learning.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (25)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0