이 연구는 생활무용 지도자의 전문성에 대한 구성요인을 밝히고, 이를 측정할 수 있는 척도를 개발하여 그 타당성을 검증하는데 있다. 이를 위해 크게 두 가지의 연구문제를 설정하였는데 첫째, 생활무용 지도자가 갖추어야 할 전문성의 구성요인은 무엇인가? 둘째, 생활무용 지도자의 전문성 구성요인은 통계적으로 신뢰롭고 타당한 개념구조를 도출하는가? 이다. 이러한 연구문제를 해결하고자 서울과 대전, 충청지역에 거주하고 있는 20대에서 60대의 생활무용 참가자를 연구대상으로 개방형 설문을 실시하였으며, 귀납적 범주분석 절차를 통해 예비문항이 제작되었다. 2차 조사에서는 기술통계분석과 신뢰도 분석 및 탐색적 요인분석을 실시하였으며, 이 결과를 토대로 최종적으로 확인적 요인분석을 실시한 결과 첫째, 생활무용 지도자의 전문성 구성요인의 범주분석을 통한 예비문항은 『지도자 역량』 요인 19개 문항, 『지도신념』 요인 21개 문항, 『인성』 요인 22개 문항으로, 총 3개의 요인과 62개 문항으로 도출되었다. 둘째, 생활무용 지도자의 전문성을 측정할 수 있도록 개발된 측정모형의 타당성을 검증한 결과, 『인성』 요인 6개 문항, 『지도신념』 요인 5개 문항, 『지도자 역량』 요인 4개 문항의 총 3개의 요인과 15개 문항의 측정 모형이 통계적으로 수용될 수 있는 구조적 타당도를 지니고 있었다. 또한, 확인적 요인분석을 실시한 결과, 『인성』 요인 6개 문항, 『지도신념』 요인 5개 문항, 『지도자 역량』 요인 4개 문항의 총 3개의 요인과 15개 문항의 모형이 최종적으로 채택되었으며, 이 척도는 적합한 구조(χ2=468.947, df=105, p=.000, GFI= .811, TLI= .988, CFI= .990, RMR= .046, RMSEA= .029)를 갖는 것으로 나타나 모델의 적합도가 성립되었다.
The purpose of this study is to identify the key factors that constitute the professionalism of the life dance instructors, to develop the scales to measure them and to verify their appropriateness. Two research questionnaires were established to implement the study as follows: first, what factors of professionalism do life dance instructors should acquire to lead the participants in the life dance activities? Second, do the factors that constitute life dance instructor’s professionalism statistically create reliable and valid conceptual structure? In order to obtain the results, we collected answers from the participants of the survey, aged from 20s to 60s, in the life dance lessons/activities in Seoul and Daejeon and produced preliminary questions through an inductive category analysis procedure. In the second survey, technical statistical analysis, reliability analysis and exploratory factor analysis were conducted. The confirmatory factor analysis was finally processed based on the results of the aforementioned analyses, which explains the followings: Firstly, the preliminary questions produced through the analysis of the factors of the life dance instructors’ professionalism revealed with total 3 factors and 62 items: 19 items with the factor of “Leadership capability”, 22 items with “Belief of leadership”, and 21 items with “Personality”, Secondly, the actions to verify the appropriateness to measure the life dance instructors’ professionalism were conducted. As a result, 4 items of the factor “Leadership Capability”, 5 items of “Belief of Leadership”, and 6 items of “Personality” were adopted, which means that total of three factors and a 15 item measurement models were statistically acceptable for structural validity.
Finally, the results of the confirmatory factor analysis showed that the three factors including “Leadership Capability”, “Belief of Leadership” and “Personality” and 15 items were adopted: the scale had the appropriate structure (χ2 = 468.947, df = 105, p = .000, GFI = .811, TLI = .988, CFI = .99, RMR = .046, RMSEA = .029), respectively.