본 연구에서는 중학생 학교스포츠클럽 활동 중 댄스수업 참여가 무용인식 및 체육수업재미, 운동지속수행에 미치는 영향을 규명하였다. 이러한 목적을 수행하기 위해 체육수업시수 중 1/3이상을 학교스포츠클럽활동으로 무용 혹은 댄스라는 과목이 포함되어 수업을 운영하는 서울시 중학교를 모집단으로 선정한 후 편의 추출법으로 400명을 선정하여 설문지를 배포하였고 수집된 자료 중 응답 내용이 부실한 것은 분석 시 제외하여 최종적으로 313명을 대상으로 조사를 실시하였으며, SPSS 18.0프로그램을 이용하여 요인분석, t-test, 빈도분석, 일원변량분석, 회귀분석을 통해 다음과 같은 결과를 도출하였다. 첫째, 개인적 특성에 따른 무용인식은 여학생이 남학생보다 하위변인 모두 높게 인식하는 것으로 나타났으며, 스포츠 활동종목에 따른 무용인식 차이는 신체적, 심리적 효과, 무용공연, 무용교육활성화 모두 댄스를 스포츠 활동으로 한 학생들이 플로어 볼과 농구를 스포츠 활동으로 하는 학생보다 무용인식이 높은 것으로 확인되었다. 성별에 따른 체육수업재미는 남학생이 여학생보다 하위변인 모두 높게 인식하는 것으로 나타났으며, 학년에 따른 체육수업재미는 하위변인 중 신체적 정신적 건강유지, 경쟁을 통한 성취감, 사회성함양은 1학년이 3학년보다 높게, 수업에 대한 용이성은 3학년이 2학년보다 높게 유의한 차이가 나타났다. 스포츠활동종목에 따른 체육수업재미는 사회성함양에서만 플로어 볼집단이 농구집단보다 높은 것으로 유의한 차이가 나타났다. 성별에 따른 운동지속수행은 하위변인 모두 남자가 여자보다 높은 것으로 유의한 차이가 나타났으나 학년에 따른 운동지속수행은 강화성에서만 1학년이 2, 3학년보다 높은 것으로 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 중 댄스수업참여 학생의 무용인식은 체육수업재미에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 중 댄스수업참여 학생의 무용인식은 운동지속수행에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 중학생의 학교스포츠클럽활동 중 댄스수업참여 학생의 체육수업재미는 운동지속수행에 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to investigate the influence of middle school students’ participation in dance class during sport club activity on dance awareness, physical education enjoyment, and exercise adherence. For the purpose of the study, 313 students of middle school operating dance class as sport club activity were selected. With the collected data, factorial analysis, t-test, frequency analysis, one-way analysis of variance, and regression analysis were performed through SPSS 18.0. First, according to personal characteristic, the female showed higher degree of every sub factor of dance awareness than the male. According to events, physical and psychological effect, dance performance, and villagization of dance education, which were sub factors of dance awareness, showed higher degree with students participating dance activity than with students participating in floorball and basketball. According to gender, the male showed higher degree of every sub factor of physical education enjoyment than the female. According to grade, 1st graders showed higher physical and psychological health maintenance, accomplishment through competition, and sociality cultivation, which were sub factors of physical education enjoyment, than 3rd graders. Moreover, 3rd graders showed higher easiness of class, which was sub factor of physical education enjoyment, than 2nd graders. According to events, physical education enjoyment had meaningful difference in only sociality cultivation; floorball group showed higher sociality cultivation than basketball group. According to gender, the male showed higher degree of every sub factor of exercise adherence than the female. However, according to grade, reinforcement, sub factor of exercise adherence, only had meaningful difference; 1st graders showed higher degree of reinforcement than 2nd and 3rd graders. Second, dance awareness of middle school students who participated in dance class as sport club activity had influence on physical education enjoyment. Third, dance awareness of middle school students who participated in dance class as sport club activity had influence on exercise adherence. Fourth, physical education enjoyment of middle school students who participated in dance class as sport club activity had influence on exercise adherence.