(연구배경 및 목적) 급변하는 현시대에 물리적 기반 중 가장 기본이 되는 보행공간에 대한 중요성은 점점 크게 자리 잡게 되었다. 기존의 차량 중심이던 보행공간이 사람이 중심으로 변화하기 위하여 제한적 성과로 남는 특정 구간에 한정된 요소 중심의 변화가 아닌 통합적인 변화가 중요하다. 이러한 맥락에서 본 연구는 보행공간의 범위 중에서도 도시민의 일상에서 겪는 문제를 직접 관찰할 수 있고 보행권, 커뮤니티 회복에 초점을 더 담을 수 있는 생활도로를 연구 범위에 두었다. 현재 우리나라는 생활도로 개선을 위해서 여러 가지 대책을 실시하고 있으며, 이러한 대책 및 사업들이 보행자에게 긍정적 영향을 끼치고 있는지 재검토해보고 개선점을 찾는 데 연구 목적을 둔다. (연구방법) 본 연구는 다음과 같이 진행하였다. 2장에서는 보행공간의 정의, 구성요소, 특성 등을 고찰하고 정의 내렸다. 다음으로 우리나라 보행공간 관련 법규, 관련 가이드라인, 선행연구에서 생활도로를 평가할 수 있는 항목들을 추출하였다. 이후 추출된 항목들을 선행연구 분석을 바탕으로 한 네 가지 보행공간의 영역에 분류하는 작업을 거쳤다. 3장에서는 거주민들의 커뮤니티 증진과 범죄예방 등을 목적으로 시행된 대구광역시 ‘도시활력증진지역 개발사업’ 대상지 중 한 곳인 해피타운프로젝트 일대를 중심으로, 해당 공간을 평가항목에 따라 현장 분석을 2회 실시하였다. 4장에서는 이러한 현장 분석을 통해 파악된 영역별 특성을 중심으로 결론을 도출하였다. (결과) 현장 분석 평가 결과, 공통으로 나타나는 특징은 다음과 같았다. 사업 시행과 가장 관련이 깊은 쾌적성 영역의 항목들은 구간 일부에는 조성이 잘 되어 있지만, 또 다른 구간 일부는 전혀 조성되어 있지 않은 등 쾌적성 항목들의 연관성이 부족하였다. 또한 거주민들이 영위할 수 있는 쉼터나 휴식 공간 등이 필요하다고 여겨졌으며, 출퇴근 시 가장 고려돼야 할 안전성의 항목들 특히 보도 표면, 트렌치의 살 간격, 일정 간격의 CCTV 설치에 대한 부분이 보완될 필요성이 있었다. 설계한 평가 항목 중 편리성 영역에 해당하는 항목들이 평균적으로 높게 나타났고, 쾌적성의 편차가 가장 크게 나타났다. (결론) 사업이 완료된 시점으로부터 4년이 지난 상황에서, 기존의 사업정비 시행 구간과 구간 내에서도 미시행 구간과의 연결성이 확연히 떨어졌다. 이는 사업을 시작할 때 일부분만 조성을 계획하면서 나타난 문제점으로 판단된다. 사후 관리에 대한 가이드나 지침이 필요하다고 여겨진다. 본 연구는 생활도로 중에서도 지방자치단체에서 재정비를 목적으로 사업을 시행한 구간만을 분석한 점에 있어 한계점이 있다. 이 사업을 기초로 다른 대상지를 추가로 분석하면 심도 있는 특징과 문제점을 도출할 수 있을 것으로 사료된다.
(Background and Purpose) In this rapidly changing era, the importance of walking space, the most basic physical infrastructure, has become increasingly significant. It is important to make an integrated change, rather than a limited component-centered change in a particular section where the existing vehicle-centered walking space remains limited to human-oriented. In this context, this study focused on ways to directly observe the problems encountered by urban dwellers, including the extent of walking space, and on more community recovery. Currently, the nation is implementing various measures to improve living conditions, and the purpose of the study is to review whether these measures have a positive effect on pedestrians and to find improvements. (Method) Chapter 2 reviewed and defined the definition, components, and characteristics of walking space. Next, we extracted items that can evaluate the living road from the nation's pedestrian space laws, guidelines and prior research. Subsequently, the extracted items were classified into four areas of walking space based on prior study analysis. In Chapter 3, the site analysis was conducted twice based on the assessment items, focusing on the Happy Town Project, one of the 'Development Projects of Urban Vitality Zone' in Daegu City, which was implemented for the purpose of enhancing residents' commutini and preventing crimes. Chapter 4 led to the conclusion focusing on the area-specific characteristics identified through these site analyses. (Result) As a result of field analysis, the characteristics common to The items in the comfort zone most relevant to the execution of the project were well constructed in some sections, while some of the other sections were not constructed at all. In addition, it was deemed necessary to provide shelter or rest area for residents to stay in and out of work, and items of safety that should be considered most needed to be supplemented. On average, the items in the area of convenience were higher among the items of assessment designed, with the greatest variation in comfort. (Conclusion) Four years after the completion of the project, the connection between the existing project readjustment and the non-executive section has dropped significantly. This is judged to be a problem that arose when only part of the project was planned at the start of the project. A guide or guidance on post-care is considered necessary. This study has limitations in analyzing only the areas where local governments implemented projects for the purpose of readjustment. Further analysis of other target sites based on this project is thought to be possible to derive in-depth features and problems.