(연구배경 및 목적) 전 세계가 포스트 코로나 시대에 접어들면서 실제로 바이러스가 인간에게 준 가장 큰 경고는 건강의 중요성이라고 할 수 있다. 도시 보행환경은 주민들의 일상적인 활동을 담는 장소로서 건강 증진 기능을 합리적으로 발휘해야 한다. 그러나 일부 보행 공간은 불편하거나 활기 부족 등의 문제가 있어 건강을 지향한 보행환경으로 발전하지 못하고 있다. 그러므로 보행환경을 개선하여 시민들에게 쾌적한 출행 체험과 교류 공간을 제공함으로써 건강한 생활을 유도하는 데 도움을 줄 필요가 있다. 건강 거리는 사람들의 신체적, 정신적 건강을 증진시키기 위한 디자인 수단으로, 일상생활에서 활동량을 증가시키기 위해 노력하고 있다. 연구목적은 건강 거리 이념을 기반으로 하여 보행환경 평가요소 체계를 구축하는 것이다. 또한, 이를 통해 과학적이고 실용적인 보행환경 평가지표, 보행환경 평가모델, 도시 건강 거리 가이드라인 등의 수립을 위한 의미 있는 참고 자료를 제공하는 것이다. (연구방법) 연구방법은 먼저 CNKI와 Web of Science 데이터베이스를 기반으로 인용 빈도, 발표 시기 및 저널의 영향 인자를 고려하여 56편의 문헌을 선정해 이를 분석하여 도시 보행환경이 건강에 미치는 영향 요소를 도출하였다. 둘째, 영국과 호주의 디자이너 건강 거리 점검 2개의 평가지표를 선정한다. 비교 분석을 통한 평가지표를 요약하였다. 마지막으로 추출된 요소와 평가지표의 객관성을 향상시키기 위해 AHP 계층 분석 방법을 사용하여 최종적으로 건강 거리 이념에 기반한 보행환경 평가요소 체계를 구축한다. (결과) 종합 분석을 통해 생리적 건강에서 안전 보증이 가중치 할당에서 0.373으로 가장 높은 비율을 차지했으며 신체 활동 촉진 가중치는 0.355, 질병 감소는 0.272로 나타났다. 심리적 건강에서는 즐겁게 체험으로 얻은 가중치가 0.529로 가장 높았고 정서 회복이 0.294, 안정감 강화 0.177로 뒤를 이었다. 사회적 건강에서 사회 참여 촉진의 최대 가중치는 0.560이고 사회적 포용의 가중치는 0.440으로 보행환경에서 사회적 활동을 적극적으로 참여하는 것이 사회적 건강에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. (결론) 본 연구는 보행환경의 핵심 요소가 공중보건에 미치는 영향과 차이를 파악하고, 고품질의 도시 보행환경 조성을 통해 사람들의 건강 증진을 목표로 한다. 따라서 평가요소는 건강 거리 구축, 보도의 보완 및 건설, 도시 보행환경의 건강 수준 향상, 보행자의 건강과 행복 증진에 매우 중요한 의미가 있다. 이를 통해 과학적이고 실용적인 보행환경 평가지표, 보행환경 평가모델, 도시 건강 거리 가이드라인 등의 수립을 위한 의미 있는 참고 자료를 제공하는 것이다.
(Background and Purpose) As the world enters the post-COVID-19 era, the primary warning that the virus has given to humans is the importance of health. As a place for residents' daily activities, the urban pedestrian environment should exercise its health-enhancing functions. However, some walking spaces have problems such as inconvenience or lack of energy, so they do not develop into health-oriented walking environments. Therefore, it is necessary to help promote a healthy life by improving the pedestrian environment and providing citizens with a pleasant travel experience and exchange spaces. A healthy street is a design means to promote people's physical and mental health and attempts to increase the amount of activity in daily life. The purpose of this study was to establish a pedestrian environment evaluation factor system based on a healthy street ideology. Additionally, it provides meaningful reference data for establishing scientific and practical pedestrian environment evaluation indicators, pedestrian environment evaluation models, and healthy urban street guidelines. (Method) Based on the CNKI and WOS databases, 56 documents were selected and analyzed considering the frequency of citations, timing of publication, and journal influencing factors to derive the health effects of urban walking environments. Second, two evaluation indicators were selected for the designers’ health distance checks in the UK and Australia. The evaluation indicators obtained through comparative analysis were summarized. Finally, to improve the objectivity of the extracted elements and evaluation indicators, the AHP layer analysis method was used to establish a walking environment evaluation element system based on healthy distance ideology. (Results) Through comprehensive analysis, safety guarantees accounted for the highest proportion of physiological health, with 0.373 in weight allocation, physical activity promotion weight of 0.355, and disease reduction of 0.272. Regarding psychological health, the weight obtained from pleasant experiences was the highest at 0.529, followed by emotional recovery at 0.294, and stability-enhancing at 0.177. The maximum weight of promoting social participation in social health was 0.560; the weight of social inclusion was 0.440, indicating that active participation in social activities in a walking environment has a positive effect on social health. (Conclusions) This study aimed to improve people's health by identifying the effects and differences in key elements of the walking environment on public health and creating a high-quality urban walking environment. Therefore, evaluation factors are important for building healthy streets, supplementing and constructing sidewalks, improving the health of urban pedestrian environments, and improving pedestrian health and happiness. This study provides meaningful reference materials for establishing scientific and practical walking environment evaluation indicators, walking environment evaluation models, and urban health distance guidelines.