문화유산교육을 주제로 한 다양한 현장체험학습이 증가하고 있는 시점에서 고고학 역시 ‘대중고고학‘에 대한 이미지 고취와 필요성이 제기되었다. 본 글은 필자가 직접진행하는 ‘돌돌탐험대’와 ‘고고학 체험교실’, 그리고 필자가 경험한 여러 체험 사례들을살펴보고 체험 프로그램이 더욱 조직적이고 체계적으로 성장할 수 있는 활성화 방안을마련해 보고자 하였다. 이와 같은 목적으로 고고학 체험 프로그램이 수준별·연령별 맞춤 체험 프로그램으로진행되어야 한다고 보았다. 기존 대다수의 체험 프로그램들이 초등학생과 중학생에 집중되는 점을 들어 영·유아를 대상으로 한 체험 프로그램 확대가 필요하다고 보았고, 그 근거로 영·유아의 역사 체험이 창의성과 인성 및 탐구능력 증진에 긍정적인 영향을 미친다는 연구를 들어 고고학체험의 중요성을 주장하였다. 또한 고고학 체험 프로그램을 전문적으로 진행하는 교육전문가를 양성할 필요가 있다고 보았는데, 체험을 진행하는 강사의전문성과 창의적인 교수법이 아이들의 인지발달은 물론 창의력과 자기주도 학습에 직접적인 영향을 끼치기 때문이다. 또한 아이들에게 보다 효과적이고 전문적인 교재와 교구를 적용한 수업의 필요성을 인식하고, 이를 위해서는 고고학 콘텐츠를 활용한 ICT, 고고학 관련서적, 문화유산 교육 매뉴얼 등을 활용하여 아이들이 역사적 상상력을 키울 수 있는 친근하고 체계적인 교재개발이 필요하다고 보았다. 앞서 살펴본 이러한 체험 프로그램은 전문적인 교육이론에 기초해 수준별·연령별로적용 가능한 프로그램을 개발하는게 무엇보다 중요한데, 연령별 교육프로그램은 인지발달이론에 기초한 자기주도 학습성과 사회문화이론에 기초한 협력학습 요소가 충족되어야한다. 즉, 고고학 체험 프로그램이 진행되기에 알맞은 환경과 자원을 제공하고, 학생들간의 상호작용을 통한 상승효과를 기대할 수 있는 협력학습이 매우 중요하다고 보았다. 한편, 고고학이 진행되는 장소에 대한 제약은 모의발굴체험장 혹은 유적이 정비·복원된 공원 등을 활용하는 방안을 마련하였고, 이러한 체험 프로그램이 보다 지속적으로 발전되기 위해서는 지역사회와 체험 프로그램을 진행하는 관계기관들의 꾸준한 정보교류와피드백과 지역 문화유산을 주제로 한 문화재 인재양성에 맞는 교육문화프로그램의 개발이 필요하다고 보았다. 마지막으로는 연령별 심리적 특징을 고려하여 맞춤형 고고학 콘텐츠를 활용하는 방안에 대해 살펴보고 유아와 초등학생, 중학생의 성향 및 교육적 목적을 참고하여 간략하게나마 수준별 프로그램을 제시해 보았다. 이렇듯 고고학 체험 프로그램이 보다 체계적이고 장기지속적으로 발전하기 위해서는끊임없는 연구와 노력이 필요한데, 고고학의 대중화는 대중의 이해와 참여를 통해 우리삶에 기여하는 고고학의 발견을 지식으로 창출하는 것이므로 이것을 올바르게 이끌어나가는 것이 오늘날 우리 고고학자들이 맡은 가장 중요한 임무중의 하나라고 생각한다.
Nowadays, there are increasing various field experience programs focusing on cultural heritage education, and in archeology, it is necessary to pay attention on the images of 'popular archeology' and think of its necessity. This article is for making a suggestion to invigorate archeological experience programs in more organized and systematic ways with the cases of 'DolDol Explorers' and 'Archeological Experience Classroom' in Daegu Museum of Education, conducted by the author. Through this goal, firstly, archeological experience program should be done as customized one by age. As most of experience programs are for elementary and middle school students, it is argued that experience programs for toddlers and children should be extended. For the reasons, historical experiences of toddlers and children affect positively their creativeness, personality, and exploring ability, and the importance of archeological experience is emphasized. And archeological educational specialists for these programs should be trained, as their expertise and creative teaching methods are most important in running these programs. As a matter of fact, most of programs in archeological experiences could have positive influences on creativeness and self-oriented learning, and it is important that educators who will guide it should have the related abilities. The classes should be applied with materials and textbooks more effective and creative to children, and it is necessary to grow historical imagination using ICT and it also requires more friendly and systematic learning using archelogy books and cultural heritage education manual by Cultural Heritage Administration. In addition, for the method to utilize limitation of the place where archeological investigation is conducted as an alternative, mock excavating sites or maintained and recovered parks or moved and recovered relics, in case of not available for using the actual excavating site, may be utilized. Also, the institutions running these experience programs should develop more advanced programs with the programs' improvements, merits, and demerits, continuing to exchange information and feedbacks. Finally, considering psychological characteristics by age, a customized archeological contents program covering from toddlers to middle school students is suggested.