메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김이슬 (국립안동대학교) 박신미 (국립안동대학교)
저널정보
한국복식학회 복식 복식 제69권 제8호(통권 제223호)
발행연도
2019.12
수록면
141 - 165 (25page)
DOI
10.7233/jksc.2019.69.8.141

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to identify the characteristics of cosmopolitan modernism found in contemporary fashion design by analyzing how modernist and Bauhaus principles have been applied to fashion. The research methods used for this study are a literary review and content analysis. The results suggest that cosmopolitan modernism is a narrow interpretation of modernism along with ideational modernism, abstract modernism, functional modernism, pre-conscious modernism, symbolic modernism and idealistic modernism. It is a complex design style that captures reason and emotion in harmony by symbolizing the individual’s ideas through an inquiry of forms, colors, and material attributes. The basic design style of cosmopolitan modernism is based on Bauhaus’s preliminary course, a weaving workshop, and an architecture workshop. It has the following aesthetic characteristics: conceptual universality, perpetual simplicity, functional artistry, visual relativity, and integrative autonomy. After the middle of the 20th century fashion design has the following attributes of cosmopolitan modernism: ‘geometrical module’, ‘subversion and reconstruction of modernistic color’, and ‘conceptual material’—by applying the study of the forms, colors, and materials of basic design style. The design characteristics of cosmopolitan modernism identified through analyzing the work of representative designers—Paco Rabanne, Sonia Rykiel, Issey Miyake, Missoni, Emilio Pucci, and Pierre Cardin—are the following: (1) planar playfulness created by the planar composition of different color and material modules, (2) relative dynamics established through overlay and penetration of planar and three-dimensional modules, (3) convergent artistry realized by the harmony of planar and three-dimensional materials, (4) three-dimensional visual depth built by the repetition of shapes and color contrasts, and (5) conceptual functionality realized by the functional application of geometric modules. In conclusion, cosmopolitan modernism offers a framework for a design practice that reflects the nature and emotions of the individual.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 세계주의 모더니즘의 개념
Ⅲ. 세계주의 모더니즘의 조형적 근거와 기초디자인 양식의 속성
Ⅳ. 세계주의 모더니즘의 미적 특성 분석
Ⅴ. 현대 패션디자인과 세계주의 모더니즘의 관계성 고찰 및 특징 분석
Ⅵ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-381-000273718