메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
정혜윤 (고려대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제54호
발행연도
2020.1
수록면
309 - 337 (29page)
DOI
10.17002/sil..54.202001.309

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to examine the validity of Sorace (2011)’s Interface Hypothesis by testing L1 Korean-L2 Spanish Learners over three different interface properties -the internal interface between syntax and semantics and the external interface between syntax and discourse-pragmatics. A total of 45 university students, divided into three proficiency levels, participated in a grammaticality and/or acceptability judgment test. The test questions dealt with three interface-related phenomena: a) word order variance of two types of intransitive verbs according to focus types, b) pronominal subjects according to topic/focus interpretation, and c) clitic-doubling of the utterance-initial (in)definite objects according to information structure. The SPSS statistics was used for data analysis. The findings of data analysis showed that 1) the more advanced the learners were, the fewer errors were made, and 2) in most cases, the learners seemed to acquire internally interface-related phenomena earlier than externally interface-related phenomena, but not all. The results of this study offer partially positive evidence in favor of the Interface Hypothesis proposed by Sorace and her colleagues.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구방법
4. 결과
5. 결론
References

참고문헌 (42)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-705-000352289