본 연구는 외식시장에서 큰 영향력을 발휘하고 있는 혼밥 고객들의 외식업체 선택 행동을 살펴보고자 하였다. 따라서 혼밥 자발성과 시간적 여유를 활용한 혼밥 외식상황을 설정하고, 개인적 특성 변수인 자기감시성을 활용하여 이들이 혼밥 고객의 외식업체 선택속성 중요도 인식에 어떻게 작용하는지를 살펴보고자 하였다. 연구문제를 해결하기 위해 혼밥 경험이 있는 서울ㆍ경기도 지역에 거주하는 20세 이상의 성인을 대상으로 2019년 2월 26일부터 3월 4일 까지 1주간 온라인 설문을 실시하였다. 총 319부를 최종 분석에 활용하였다. 2(혼밥 자발성 : 자발적/강제적) × 2(시간적 단서 : 여유 있음/여유 없음) × 2(자기감시성 : 고/저)의 삼원혼합요인설계로 구성하였으며, 종속변수는 외식업체 선택속성(음식의 품질, 물리적 환경, 인적서비스, 가격, 접근성, 브랜드)의 중요도이다. 다변량 분산분석을 통해 독립변수 각각의 주 효과와 상호작용 효과를 살펴보고 그에 따른 사후검증을 실시하였으며, 그 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 외식업체 선택속성 중요도에 있어 혼밥 자발성에 따른 차이는 없는 것으로 나타났으며, 시간적 여유와 자기감시성에 따른 차이가 있는 것으로 나타났다. 시간적 여유의 경우, 음식의 품질, 인적서비스, 접근성 3개의 변수에서 차이가 나타났으며, 자기감시성의 경우, 6개 모든 변수에서 차이가 나타났다. 둘째, 변수들 간의 상호작용 효과를 살펴본 결과, 물리적 환경 요인에 있어 혼밥 자발성과 자기감시성 간의 상호작용 효과가 나타났다. 강제적 혼밥 상황에서 자기감시성에 따른 차이가 나타났으며, 자기감시성이 높은 집단에서 혼밥 자발성에 따른 차이가 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 혼밥 외식고객 행동에 고려되어야 할 중요한 변수를 제안하였으며, 외식업체의 경영자 및 관리자, 특히 혼밥 고객을 위한 외식업체 운영자 및 예비창업자들에게 유용한 실무적 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study was to identify the restaurant selection behavior of Honbab customers who have an influence on the restaurant market. This study examined how each of the three variables, Honbab spontaneity, temporal cues, and self-monitoring, influenced Honbab customers" perception on the importance of selection attributes of restaurant. The online survey was conducted for a week from February 26 to March 4, 2019 for adults over 20 years old living in Seoul and Gyeonggi-do who have experience with Honbab to solve the research problems of this paper. A total of 319 copies were used for the final analysis. This consists of a three-way mixed factorial design of 2(Honbab spontaneity : voluntary/compulsory) × 2(temporal cues : spare time/busy time) × 2(self-monitoring : high/low), and restaurant selection attributes(food quality/physical environment/human services/price/accessibility/brand) were used as dependent variables. Data were analyzed through MANOVA, and the results were as follows. First, there was no difference according to the Honbab spontaneity in the importance of restaurant selection attributes, and there was a difference according to the temporal cues and self-monitoring. In the case of temporal cues, differences were found in the three variables of food quality, human service, and accessibility, and in all six variables in self-monitoring. Second, as a result of examining the interaction effect between variables, the interaction effect between Honbab spontaneity and self-monitoring appeared in the physical environmental factor. In the forced honbab situation, there was a difference according to self-monitoring, and in the high self-monitoring group, there was a difference according to the honbab spontaneity.