메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
Chaeyoon Park (Seoul National University)
저널정보
한국셰익스피어학회 Shakespeare Review Shakespeare Review Vol.55 No.4
발행연도
2019.12
수록면
793 - 810 (18page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper explores the relationship between desire and gender in William Shakespeare’s Twelfth Night (1601-1602) through an analysis of the complex desires that Viola’s disguise activates. The treatment of disguise on the early modern stage contrasts with records from the Court of Aldermen and from the Court at Bridewell Hospital that equate cross-dressing with illicit sexuality. Whereas previous studies on Twelfth Night generally discuss gender in terms of binaries and subversions or see the play as disciplining Countess Olivia and Malvolio for being transgressive, this paper will examine how Viola’s disguise as Cesario obscures conventional boundaries of gender. The mockery of Malvolio’s aspirations to wed Olivia to acquire wealth and status through her exemplifies suppressing class mobility, especially one that involves women of higher status. By comparison, Twelfth Night portrays Olivia and Viola as desiring subjects, yet their desires are not exclusively heterosexual in light of Viola’s disguise and the early modern playhouses’ use of male actors.

목차

I. Introduction
II. Activating and Mediating Desires
III. Examining Disguise
IV. Performing Disguise, Desire, and Disguised Desires
V. Conclusion
Works Cited
Abstract

참고문헌 (19)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2020-840-000443998