본 연구는 델파이 기법을 활용하여 주짓수 무도체육관 경영의 핵심성과지표를 분석하였으며 본 연구결과를 토대로 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 재무관점에서 요구되는 핵심성과지표 항목들은 시설관리비, 투자수익률, 총매출액, 장비투자효율의 순서대로 나타났다. 이에 따라 주짓수무도체육관 경영자들은 시설관리를 철저히 하면서 투자수익률을 고려한 장비투자에 집중하여야 하며, 총매출액을 높이기 위해 시설 및 무도 장비에 관심을 집중하여 수련생들이 만족할 만한 시설 및 교육 환경을 제공하여야 한다. 둘째, 고객관점에서 요구되는 핵심성과지표들은 체육관이미지, 근접성, 체육관 공간배치, 관원 불만처리, 프로그램 만족, 서비스 품질, 관원 충성도로 도출되었다. 이러한 요소들을 위해 주짓수 무도체육관 경영자들은 체육관이미지와 마케팅, 체육관의 기구나 시설물 배치에 신경을 써야 하며, 교통이 편하고 찾기 쉬운 장소에 체육관 위치를 선정하여야 한다. 또한 수련생들의 불만을 신속히 처리할 수 있는 서비스 품질을 향상시켜 관원 충성도를 높일 수 있는 방안을 모색하여야 한다. 셋째, 내부프로세스 관점에서 요구되는 핵심성과지표 항목으로는 관원과의 친화력, 커뮤니케이션, 지도자의 지도력, 지도자 리더십, 교육과정 개발, 교육 시간표 적절성, 회비 효율성으로 나타났다. 이에 따라 관원과의 친화력을 중히 여기고 커뮤니케이션에 노력하는 지도력과 리더십이 있는 지도자상을 정립하여야 한다. 그리고 교육과정 개발과 연령대 및 수준별 적절한 시간표를 갖춘다면 회비효율 등은 크게 작용되지 않을 것이라 사료되며, 무도체육관을 선택하는 중요 사안임을 주지하여야 한다. 넷째, 학습과 성장 관점의 핵심성과지표 항목에서는 비전의 공유, 지도자 교육, 사범(직원) 만족도, 적절한 보상 시스템, 훈련 역량 강화지원, 교육프로그램 난이도로 나타났다.
This study analyzed key performance indicators regarding management of Jujitsu studio using the Delphi method, and produced the following results. First, from a financial perspective, key performance indicators included cost of facility management, investment return, total revenues, and efficiency of equipment investment. Accordingly, managers of Jujitsu studios need to ensure thorough facility management, investment in equipment in consideration of investment return, and focus on studio facility and equipment to boost total revenues to provide a learning environment that is satisfactory to the students. Second, from a customer standpoint, key performance indicators included image of the studio, accessibility, layout of the studio, handling of student complaints, level of satisfaction with lesson program, service quality, and student loyalty. To meet these demands, managers of Jujitsu studios should pay attention to the studio’s image, marketing, as well as layout of equipment and facilities in the studio, and choose a convenient location for the studio with easy transportation. Third, from a perspective of internal process, key performance indicators included rapport with students, communication, leadership, design of lesson program, well-designed lesson schedule, and efficiency of studio fees. Accordingly, it is important to have an ideal leader with strong leadership who values rapport with students and endeavors for good communication. If sufficient efforts are put into developing lesson programs with a good schedule by students’ age and level, it is likely that efficient studio fees would not be too important, and it needs to be noted that these elements are important in choosing a studio to learn martial arts. Fourth, in terms of learning and growth, key performance indicators included sharing of vision, education on leaders, the level of staff satisfaction, adequate reward system, support for training capacity-building, and difficulty of lesson program.