<장화홍련전>은 조선 효종(1649~1659)때 평안도 철산현에서 일어난 실제 사건을 토대로 만들어졌다. 이 이야기는 조선 시대를 배경으로 하고 있지만, 여전히 그 속에서 되풀이되는 우리 삶의 문제를 발견할 수 있다. 본고에서는 장화, 홍련을 주체로 하여 당대 사회의 모순과 부조리, 그리고 사회에 만연했던 가정폭력에 대한 실상을 되짚어보았다. 꽃같이 귀하였던 장화, 홍련이 어떻게 흉흉한 원귀의 모습으로 탈바꿈하게 하였는지에 대해, 이들의 삶을 추적하여 ‘꽃(花)’에서 귀(鬼)’로 역전된 장화, 홍련의 존재가 의미하는 바를 규명하고, 자매의 심리적 문제를 살펴보았다. 이에 자매를 ‘꽃(花)-귀(鬼)’로 형상화한 이미지 속에서 당시 사회에서 여성을 보는 관점이 투영되어 나타나고 있음을 알 수 있었다. 장화, 홍련의 고립된 심리상태를 파악하기 위해 친모의 양육방식, 강씨가 죽기 전 남긴 유언, 마지막으로 장화, 홍련의 감정 표현의 방식에 대해 논의하였다. 먼저 어머니에게 느꼈을 불안과 공포의 감정은 자매에게 고스란히 전해져 어머니를 지켜주지 못한 미안함과 아버지에 대한 원망과 배신감이 뒤섞여 나타났다. 자매의 마음 한쪽 편에는 아버지의 미움과 계모가 어머니의 자리를 도둑질했다는 것에 대한 분함, 어머니에 대한 죄책감이 분노의 마음을 자아냈다. 다음으로는 어머니에 대한 그리운 마음이 계모와의 관계를 수용하지 못하게 만들었으며, 계모와의 관계에서 장화, 홍련의 자기존중감은 깊이 손상되었다. 마지막으로 여성으로서 지켜야 할 덕목과 시선이 존재했기에 이들은 자의 반, 타의 반으로 만들어진 이들의 꽃과 같은 이미지에서 벗어날 수 없었다. 그렇게 이들의 삶은 타인의 시선에 묶인 채 ‘보여주기’의 삶을 살았다. 다음으로 장화, 홍련은 죽음을 통해 ‘꽃’과 같던 존재가 이로써 ‘귀(鬼)’ 존재로 변화된다. 귀(貴)하던 존재가 귀(鬼)의 존재로 전환되는 그 과정에서의 비극, 귀(貴)와 귀(鬼)의 존재의 차이만큼이나 자매의 삶의 형태를 짐작할 수 있었다. 꽃(花)이라는 외피와 달리 자매는 이와 상반된 내적 갈등을 경험했다. 이처럼 장화, 홍련이 귀가 되었다는 것의 상징은 오랫동안 짓누르고 있었던 억압된 마음이 그만큼 거대하다는 것을 의미한다. 마지막으로 장화, 홍련 자매는 너무나도 가까운 관계로서 서로에게 너무도 가깝게 밀착된 것이 문제였다. 몸은 하나인 샴쌍둥이처럼, 자매는 둘이면서 하나인 삶을 살았다. 이들은 객관적인 시야를 확보하지 못한 채 어두운 그림자를 서로에게 고착시켰다. 결국 ‘착한 아이’의 이미지 속에서 착한 자신들이 계모에 의해서 결국 죽게 되었다는 피해자의 정체성을 확립시켰다. 이처럼 소통을 거부한 채 살았던 장화, 홍련은 결국 왜곡된 틀에서 벗어날 수도, 그곳에서 탈출구를 볼 수 없었기에 스스로 피해자가 되었다는 의식을 장착하게 된 셈이었다. 장화, 홍련이 계모에 의해 피해를 본, 자신들이 피해자라고 인식하게 된 맥락에는 부모와의 관계 맺음의 방식의 문제와 당대의 여러 사회 관념 등이 내면화되고 그것이 각인된 채 자신들을 수동적인 존재로서 무기력하게 만든 탓이 크다. 이러한 점들이 ‘꽃과 귀’라는 형상으로 나타났다. 꽃같이 예쁜 사람, 순종과 순응하는 여성상을 꽃으로 나타내었다면, 사회 질서에 위반된 여성은 가차 없이 흉흉한 원기가 된다는 점을 나타내는 것은 아닐까 한다. 이는 사회가 여성에게 요구하는 이중적 잣대이다.
“JanghwaHongryeonjeon” is based on actual events that occurred in Cheolsan County in Pyongan, Hyojong (1649–1659). “JanghwaHongryeonjeon” combines real events with fiction. The story is set in the Joseon Dynasty, but we can still find an aspect of our lives that is repeated within it. This paper is based on the main characters of “JanghwaHongryeonjeon” and recounts the contradictions and absurdities of society at that time as well as the reality of domestic violence that prevailed in that society. This paper studies what transforms the precious and good Janghwa and Hongryeon into vicious ghosts, traces the life of the sisters to clarify the meaning of the existence of a woman who was reversed from a flower to a ghost, and examines the psychological context, problems, and meanings of the women characters. In the image of sisters as “flower-ghosts,” we can see that the view of women in society at that time was an image of the object in the form of “flowers” and “ghosts.” In order to understand the isolated psychological state of Janghwa and Hongryeon, we discuss the first method of parenting, the last testimony of Mr. Kang’s death, and, finally, the way of expressing the emotions of Janghwa and Hongryeon, thus, drawing out the psychological problems of the sisters. First, the feelings of anxiety and fear that were felt by the mother were conveyed to the sisters so that the guilt for not protecting the mother was mixed with resentment and betrayal of the father. On one side, for the sisters, hatred of their father, resentment of their stepmother’s theft of their mother’s role, and guilt toward their mother evoked anger. Next, the sisters’ longing for their mother made them unable forget her, and they could not accept changes in her relationship with their stepmother. They were unable to flexibly manage the altered relationship in their home, and the self-esteem of Janghwa and Hongryeon was deeply damaged from their relationship with their stepmother and inability to escape the confusion. Finally, they faced the pressure of virtues and appearances required of them as women, so it was difficult for them to escape from fixed images such as beautiful flowers made of half their own and half their own. Their lives were tied to the gazes of others, and they lived a life of “showing.” Next, Janghwa and Hongryeon, who used to be like flowers, are transformed into “ghosts” through death. In the process of the conversion from precious beings into ghosts, the reader can interpret the form of a sister’s life as varied as the difference between the existence of something valuable and ghosts. The wound the stepmother had received eventually settled inside the sisters. The feelings that were suppressed were manifested in an uncontrollable anger, leaving them in a state of their control and control. In this way, the oppressed self that was trapped in the flower is expressed in the form of a ghost. The inner conflict caused by the sister who was wearing flowers, with their implied symbolic meaning, showed how the individual’s existence in society was alienated. Thus, the symbol of Janghwa and Hongryoen becoming a ghost means that the long-pressured oppressed mind is so strong that its dark shadow is shaped into an image opposite to that of the “flower,” showcasing the sisters’ dark attributes. Thus, the ghost depicts the dark side of Janghwa and Hongryoen. Lastly, the two sisters, Janghwa and Hongryeon, were too close to each, like conjoined twins, two bodies but one life. Since they had never fallen into each other since their birth, they fixed dark shadows on each other without gaining an objective perspective. Eventually, the image of a “good child” established the victim’s identity, and the good itself was eventually killed by their stepmother. Janghwa and Hongreoyn, who refused to communicate, eventually were unable to escape the distorted framework and could not see a way out, so they were equipped with the consciousness of becoming victims. In the context in which Janghwa and Hongreoyn were damaged by the stepmother and perceived as victims, the way relationships were formed with parents and the various social ideas of the day were internalized and impressed the idea that the sisters were passive beings. Because of this, the characters are seen in the forms of “flowers” and “ghosts,” and there are two perspectives of the contemporary generation looking at women. If the flower is the image of a woman who conforms and obeys, then the woman who violates the social order appears in an unrelenting spirit. This may represent the double standard that society demands from women.