본 연구는 빠른 변화와 성장을 지속하는 국내 와인시장에서 현 시점을 반영한 새로운 선택속성요인이 추가 구성된 파인 다이닝 레스토랑의 와인선택속성을 파악함으로써 와인에 대한 다양한 수요예측을 간접적으로 파악하고자 하였다. 더불어 와인관여도를 조절변수로 설정함으로써 와인관여도가 선택속성과 만족도 사이에서 어떤 차별적 영향을 미치고 있는지 파악하여, 와인선택속성에 관여도 수준까지 반영한 새로운 시장 세분화를 내세우기 위한 연구이다. 자료의 통계처리는 SPSS 21.0과 LIMDEP 8.0을 이용하였으며, 빈도분석과 신뢰도 분석, 요인분석, IPA분석, 다중회귀분석, 우도비율검정(LR-test)등을 실시하였다. 주성분 요인분석을 한 결과 파인 다이닝 레스토랑의 와인선택속성은 인적서비스요인, 와인내적요인, 객관적 정보요인, 시각적 요인, 외부환경요인의 5개 요인으로 나타났으며, 행동의도와 와인관여도에 대한 요인분석은 각각 단일요인으로 도출되었다.파인 다이닝 레스토랑에서 와인선택속성이 만족도에 미치는 영향 관계에서 와인관여도에 따른 집단 간의 차이 유무를 확인하기 위해 실시한 우도비율검정(LR-test) 결과에서 저관여도 집단과 고관여도 집단 간에 조절효과가 있는 것으로 확인되었다. 고관여도 집단에서는 인적서비스요인, 객관적 정보요인, 외부환경요인이 만족도에 유의한 영향을 미쳤으며, 저관여도 집단에서는 와인내적요인, 객관적 정보요인, 외부환경요인이 만족도에 유의한 영향을 미치는 것을 확인할 수 있다.파인 다이닝 레스토랑의 이용 후 만족도는 행동의도에 유의한 매개영향을 끼칠 것이라는 가설에 대한 검증 결과 인적서비스요인, 와인내적요인, 객관적 정보요인에서 만족도가 완전매개 효과가 있는 것으로 나타났으며, 시각적 요인과 외부환경요인은 매개효과가 나타나지 않았다.
This study was designed to indirectly understand the various demand predictions for wine by identifying wine selection attributes of Fine Dining Restaurant, which has new optional attributes that reflect the current time in the domestic wine market that continues to change and grow rapidly. It also sought to study the effect of satisfaction with these attribute factors on the degree of behavior that can predict future behavior. In addition, the research is designed to present a new market segmentation that reflects the level of involvement in wine selection properties by identifying the difference between the selection attributes and satisfaction by setting wine involvement as moderate variable. Statistical process of data were based on SPSS21.0 and LIMDEP 8.0. Frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, IPA analysis, multiple regression analysis, LR-test are conducted. According to the main factor analysis, five wine selection attribute factors in fine dining restaurants are human service factor, wine internal factor, objective information factor, visual factor, external environmental factor. Factor analysis of behavior intention and wine involvement is derived as a single factor. LR-test was conducted to identify existence of group difference based on the level of wine involvement in the influence relationship between wine selection attributes and satisfaction in fine dining restaurants. Its result is that control effect exists between low involvement group and high involvement group. Proving the assumption that satisfaction after visiting fine dining restaurants has a significant mediated effect on behavior intention, satisfaction has full mediation effect in human service factors, wine internal factors, objective information factors, however, not in visual factors and external environmental factors.