메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
국제한국어교육학회 한국어 교육 한국어 교육 제30권 제4호
발행연도
2019.1
수록면
53 - 75 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to emphasize that ‘sociocultural competence’ is needed for explaining communicative competence. Also, it investigates the concept of sociocultural competence and the detailed components of sociocultural competence. Sociocultural competence is the ability that senses and interprets the context and sociocultural characteristic in communication and produces appropriate messages thereafter. Besides, we need sociocultural background knowledge to manifest sociocultural competence. For this reason, this study tried to explain the configuration list and process of sociocultural background knowledge to take an approach from reviewing advanced researches and synthesizing opinions from seven Korean education experts including the researcher. As a result, this study explains that there are contexts of socio-cultural background and conversation within sociocultural background knowledge and language is based on these components. The participants of conversation deliver the appropriate message in consideration of a particular conversation context based on sociocultural characteristics.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (20)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0