메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김수은 (고려대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제38호
발행연도
2016.1
수록면
43 - 74 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (5)

초록· 키워드

오류제보하기
This study was initiated by two research questions: 1) what are Korean-learning as an L2 students aware of about their L2 learning environments, and 2) how do they experience the L2 learning classrooms as their learning environments change. Therefore, this study was intended to investigate the case of German learners who started learning L2 abroad and continued learning L2 during the period of their student exchange program in Korea. Along with data analysis based on in-depth interviews, this study investigated inter-personal, physical, and psychological factors at play when participants experience the change from ‘an KFL environment where Korean was a foreign language’ to ‘an KSL environment where Korean was native language’. In addition, those factors can reveal student reactions when they draw contrasts between their former and current learning environments, and evaluate the two environments. Participants attempted to adjust to the new environment in a way that maintained their own learning style, while also recognizing the difference between the environments. Furthermore, their new learning environment had effects on their motivation to learn, in terms of expansion, change, reduction, or elimination.

목차

1. 서론
2. 이론적 고찰
3. 연구 방법 및 연구 대상자 맥락
4. 학습 환경의 이동에 대한 학습자의 인식과 태도
5. 맺음말
References

참고문헌 (31)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-002470992