본 연구는 조선시기 사상문화의 시책에 따른 그 사상 문화의 추이와, 특히 불교의례를 중심으로 한 불교문화의 존재양상을 살펴본 시론적 논고이다. 그 동안 조선건국과 더불어 유불교체가 이루어졌으며 조선시대는 유교문화라고 간주하는 것은 단선적인 이해에 불과하다는 것을 강조하였다. 조선초 이후 무속과 이슬람 문화, 도교 등도 탄압하여갔다. 무속의 경우 국무당과 대국제는 정종과 태종대에 이르면서 국가의례로서는 혁파되었으며, 이슬람 문화도 세종대에 공식적으로 배척되었다. 유교의례가 깊이 침투하는 조선중기에 도교가 공식적으로 배격되었지만, 무속과 이슬람 문화, 도교의 여습은 조선후기에도 지속되었던 듯하다. 이와같이 고려시대 이래의 무속을 비롯한 민간신앙이나 도교, 이슬람 문화 등으로 유교 의례의 정착은 쉽지 않았다. 조선시대는 전통적으로 유⋅불⋅선 뿐만 아니라 무속을 비롯한 민간신앙 등의 여습이 남아 있었다. 특히 불교는 왕실과 사류 및 민들 사이에 여전히 문화의 일부로 남아 있었다. 그 대표적인 사례가 왕실의 능침사찰의 운용이며 사류들의 분암이다. 이는 유교의 종교적 요소의 미흡을 불교가 보충한 것이기도 하지만 고대 이래 오랜 문화의 유습이기도 한 것이다. 이렇듯 조선시기에는 유교시책을 내세워 유교 외의 동양문화적 요소를 제거해 나갔지만 일부 공존하였던 것이다. 특히 조선중기 성리학적 예제가 정착되어 가는 가운데 불교계에 탄압책이 더욱 강화시켰지만 불교계는 불교의식집의 간행을 통한 불교의례의 정립을 꾀하면서 나름대로 불교문화를 지속시켰다.
This paper is a study on the book of Oriental culture and Buddhist culture in the early Joseon Dynasty. Along with the founding of Joseon Dynasty, Buddhism was replaced, and Joseon Dynasty emphasized that Confucian culture was only a one-sided understanding. In the early Joseon period, Buddhism and Confucianism, Taoism, shamanism and Islamic culture coexisted following the ancient Middle Ages. In the early Joseon period after the founding of the Joseon Dynasty, Buddhist rites were greatly reduced to promote Confucianism in accordance with the Confucian policy, but the Confucian rites were enshrined. In addition to the Buddhist and Confucian culture, shamanism, Islamic culture, and Taoism were also suppressed in the early Joseon period. In the case of shamanism, the State Council and the Great Reich were revolutionized as a national rite, reaching King Jeongjong and King Taejong, and the Islamic culture was officially excluded from King Sejong. Although Taoism was officially rejected in the middle of the Joseon Dynasty when Confucian rites were deeply penetrated, shamanism, Islamic culture, and Taoism seem to have continued in the late Joseon period. As such, it was not easy to establish Confucian rites through folk beliefs, Taoism and Islamic culture, including shamanism since the Goryeo Dynasty. In the Joseon Dynasty, folk beliefs, including shamanism, remained. Buddhism, in particular, remained part of the culture between the royal family and the apostles and the masses. A case in point is the operation of royal expeditions and the denominator of sages. This is a supplement to Buddhism's lack of religious elements, but it is also a custom of long-standing culture since ancient times. During the Joseon Dynasty, a Confucian scholar also possessed Buddhist spirit. As such, many of these Eastern cultural elements coexisted in the early Joseon period. This Oriental cultural element was the expression of Confucian groundism during the Joseon Dynasty, but at least during the early Joseon period, it was widely absent. This practice of Eastern culture continued despite the establishment of an example of Neo-Confucianism during the mid-Joseon period. In the middle of the Joseon Dynasty, when the crackdown was strengthened, the Buddhist community tried to establish Buddhist rites through the practice of Buddhist rites.