본 연구에서는 푸드플랜의 수립 필요성, 개념과 정의, 성격, 구성요소, 범위로부터 푸드플랜에서의 식생활교육의 필요성을 도출하고, 국내외 사례분석을 통해 푸드플랜에서 식생활교육의 역할과 내용을 살펴봄으로써 이를 바탕으로 푸드플랜에서 식생활교육의 실행방안과 과제를 제시하였다. 푸드플랜에서 식생활교육의 필요성을 탐색한 결과, 푸드플랜은 식품의 다양한 기능과 식품을 둘러싼 다양한 문제를 해결하기 위해 수립되는데 이러한 관점에서 식생활교육이 중요한 역할을 할 수 있다. 또한 푸드플랜의 개념이나 정의에서 나타난 식품과 관련된 문제해결, 이러한 문제 해결에 따른 사회적 비용절감, 사회적․환경적 지속가능성은 지속가능한 식생활교육의 지향점이자 교육목표가 된다. 식생활교육은 다양한 식생활 이슈의 관리와 해결에 기여할 수 있는 사회정책의 일환이므로 푸드플랜 성격에 부합되며, 푸드플랜은 식품과 관련한 전 분야에 대한 계획이므로 푸드플랜의 교육영역에 식생활교육이 포함되어야 한다. 식생활교육이 잘 연계되어 있는 국내외 푸드플랜을 분석한 결과, 외국의 푸드플랜의 식생활교육 계획은 실행 주체, 사업내용과 방법이 구체적으로 제시되어 있었고, 학교 식생활교육 뿐 아니라 일반 성인과 취약계층 대상의 식생활교육 계획도 분명하게 제시되어 있었다. 반면에 우리나라 푸드플랜의 식생활교육 계획에서는 사업내용이나 방안의 구체성이 부족하였고, 먹거리 취약계층에 대한 식생활교육 계획은 없었다. 푸드플랜에서 식생활교육이 제대로 실행되기 위해서는 실행안에 식생활교육의 내용과 사업주체, 방법이 구체적으로 명시되어야 하며, 정부 부처간의 통합된 푸드플랜과 전략이 수립되어야 하고, 민관 거버넌스 구축이 필요하며, 푸드시스템과 연계되고 지속가능한 식생활로 확대된 교육내용이 다루어져야 한다.
The purpose of this study was to explore the necessity of dietary education from the establishment background, concept and definition, nature, component, and scope of food plan, examine the role and contents of dietary education in food plan by the foreign and domestic case analysis, and suggest practical tasks for dietary education in food plan. As a result of exploring the necessity of dietary education in the food plan, the food plan is established to solve the various functions of food and various problems surrounding food. In this regard, dietary education can play an important role in food plan. In addition, solution of food-related problems in the concept or definition of food plans, reduction of social costs, and social and environmental sustainability are the orientation and educational goals of sustainable dietary education. Since dietary education is part of a social policy that can contribute to the management and resolution of various dietary issues, it fits the nature of the food plan. Since the food plan is a plan for all areas related to food, dietary education should be included in the education area of the food plan. As a result of analyzing domestic and foreign food plans that are well connected with dietary education, dietary education plans in foreign food plans presented with detailed contents and methods of implementation, and included not only school dietary education but also dietary education for adults and vulnerable groups. On the other hand, the dietary education plan of domestic food plans lacked the specifics of the project contents and actions, And there was no dietary education plan for the vulnerable groups in domestic food plans. In order for the dietary education to be properly implemented in the food plan, the contents, targets, and action plans of dietary education should be specified in the implementation plans, integrated food plans and strategies should be established between government departments, and public-private governance needs to be established. And dietary education content linked to food systems and extended to sustainable eating should be addressed.