본 논문은 17세기 전반 조선에서 활동했던 월사(月沙) 이정귀(李廷龜, 1564~ 1635)의 경세론을 다뤘다. 이정귀는 학자이자 저명한 문장가이며 정치가로서도 큰 자취를 남긴 인물이다. 그는 유연하고 시무를 중시하는 학풍을 토대로 국가적 위기를 타개하기 위한 다양한 경세 정책을 제시하였다. 이정귀는 『대학(大學)』의 ‘성의(誠意)’를 통해 군주의 수신을 강조함으로써 도덕수양론을 강화한 당시 성리학계의 흐름을 따른다. 그러면서도 ‘성의’가 가진 실천적 성격에 주목하여, 도덕과 수양이 정치의 영역으로 확장될 때는 반드시 실제적인 것에 부합해야 한다고 주장하였다. 위정자는 시대적 요청을 적시에 파악하여 시의적절한 정책을 구현할 수 있어야 한다고도 역설했다. 이를 위해 그는 무실(務實)과 변통(變通)을 전면에 내세우고, 특히 국가기강 확립, 백성구휼, 군정 개혁이라는 3가지 역점 과제를 해결하기 위해 진력하였다. 이는 이정귀가 당시 현실에 실제적인 행동이 부족하다고 판단하고, 이를 해결하여 백성들에게 실제적인 혜택을 주기 위한 노력이었다. 이외에, 그는 기타 국가안보 및 안민에 관련한 다양한 정책을 추진하며 현실에 도출되고 있는 제반 문제에 대한 해결을 위한 노력했다. 실제의 사업에서, 실천적인 관점을 가지고, 실질적인 효과를 거두고자 노력했다는 점에서 주목할 만하다. 본 논문은 이와 같은 이정귀의 사유와 경세론을 살펴보고, 그의 철학사상이 어떻게 현실화되었으며, 구체적인 정책으로 이어졌는지를 중점적으로 검토하였다. 이러한 작업은 17세기 전반 지식인들의 현실대응양상을 이해하는데도 도움이 될 것으로 기대한다.
Since the mid-19th century, the school divisions in Kiho Dao Learning lineage have been continuously developed into various groups of literary groups, such as Hwaseo School (華西學派), Nosa School (蘆沙學派), Ganjae School (艮齋學派), and Yeonjae School (淵齋學派). The literati belonging to these schools continued to defend and follow the Confucian tradition. In addition, they showed various aspects of countermeasures, such as movement of Wijeongcheoksa (衛正斥邪), the righteous army movement (義兵運動) and anti-Japanese activities (抗日活動), against Western trade pressure and the Japanese occupation. And then through these activities, the school continued to be in school until the late 20th century. The Yeonjae School studied in this paper is one of the representative literary groups of modern and contemporary Korean Confucianism that produced numerous literary figures across the country, beyond the Chungcheong area, based on the educational activities of Song Byeong-Seon (宋秉璿, 1836~1905) and Song Byeong-Soon (宋秉珣, 1839~1912). However, previous studies focused only on the early disciples of the Kanjae school. Accordingly, it revealed certain limitations in identifying the entire literary circle of the Yeonjae School, which was active until the late 20th century. In this paper, paying attention to the limitations of previous studies, I examined the academic completion, academic relationship, and systematic teaching activities of Song Byeong-Seon brothers' as the background of the formation of the Yeonjae School, paying attention to the limitations of previous studies. Based on this, I summarized and analyzed the area and age distribution of 1,100 early disciples discharged through the Song Byeong-Seon brothers' education, and 2,557 next disciples who were discharged through the education of early disciples. I hope that this study will further revitalize the study of the faculties. Of course, the basic data of this study is the Gyesanyeonwonrok (溪山淵源錄) published by the literary man of the Yeonjae school. I hope this study will be the basis of the study of the Yeonjae school in earnest, and I hope that the study of modern and contemporary Confucianism in Korea will be activated.