메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
연세대학교 언어정보연구원 (구 연세대학교 언어정보개발원) 언어사실과 관점 언어사실과 관점 제48권
발행연도
2019.1
수록면
283 - 320 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to examine the issues of error annotation appeared during the construction of Korean learner’s error corpus, and to introduce guidelines that are the basis for annotating of errors in practice. An annotation of errors for the learner corpus is not an easy work because it must be determined by considering the different types of errors produced by the learner as well as their causes. Moreover, due to the nature of the large corpus, multiple workers participate in the work for error annotation, so it is essential to develop guidelines that take into account the efficiency of the work and the consistency of the annotations. Therefore, in this paper, we discussed the principles of annotating error locations, aspects, and layers, focusing on various issues in computer-aided error analysis. As the units of language expanded from form to syntax and discourse, the determination of errors became more difficult. Besides, there were many issues to consider depending on the type of data being annotated, namely spoken and written language. It was also necessary to actively explore one form of error, since it could be annotated multiple ways in terms of error location, aspect and layer. Through these discussions, we suggested guidelines that considered the validity of the error annotation, consistency between annotators, ease of searching and efficiency.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0