메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국외국어대학교 외국어교육연구소 외국어교육연구 외국어교육연구 제34권 제1호
발행연도
2020.1
수록면
133 - 160 (28page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The study is twofold; to update the literature on English language learners’ motivation in Korea and to examine any changes in learner motivation between high school and university students. A total of 385 Korean students (high school students = 184, university students = 201) completed the learner background and motivation questionnaires in 2017-2018. The collected data were submitted to the structural equation modeling (SEM) analysis as well as an independent t-test to inspect any group differences. Results showed that university students reported a higher level of ideal L2 self, more positive attitudes toward learning English, and more motivated behavior than high school students. However, the two groups did not differ in terms of the ought-to L2 self, family influence and prevention-based instrumental motivation. The SEM analysis revealed that ought-to L2 self was a significant predictor of motivated behavior in the high school group (p = .017) but not in the university group (p = .428). In both groups, attitudes toward learning English, mediated by the ideal L2 self, turned out to be the strongest predictor of motivated behavior. Further discussed are the socioeducational reasons for the differences and the pedagogical implications of the findings.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (34)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0