피드백 효과에 관한 선행 연구를 분석해보면, 긍정적 피드백이 더 나은 수행을 보이는 결과와 부정적 피드백이 더 나은 수행을 보이는 결과가 혼재되어 있다. 본 연구에서는 이처럼 혼재된 결과가 나타나게 된 원인으로 과제 특성과 시간 변인에 주목하고 이를 확인하고자 하였다. 또한 피드백 효과를 학습자가 문제를 풀기 위해 시도하는 정도, 문제 푸는 데 걸리는 시간, 제대로 문제를 풀지 않고 반응하는 임의 반응 행동 등 학습자의 과제 수행 과정에서 나타나는 수행 행동에 미치는 영향을 알아보고자 했다. 이를 위해 서울 강동구와 전북 전주에 재학 중인 중학교 2학년 346명이 참여하였고, 컴퓨터를 통해 빈칸 채우기 과제와 문제해결 과제를 수행하였다. 조작 체크에 제대로 응답하지 않은 학생을 제외하고 총 323명의 데이터를 사용하였다. 분석 결과, 긍정적 조건의 학습자들은 수행 시간이 길어지자 문제를 풀지 않고 빠르게 응답하는 임의응답 반응의 빈도가 부정적 조건보다 높게 나타났다. 이후, 다수의 임의 반응 행동을 보인 불성실 참여자 44명을 제외하고 분석한 결과, 긍정적 피드백 조건의 학습자들은 부정적 조건보다 시간이 제한된 수행 상황에서 문제를 푸는 평균 시간이 빠르고 문제를 풀기 위해 더 많은 시도를 했다. 또한 수행 후 더 높은 동기를 보고했으며, 수행 결과도 더 높게 나타났다. 한편, 과제 특성에 따라 피드백 효과가 달라지는 결과도 나타났다. 시간이 제한된 상황에서 과제 특성에 따라 정답을 응답하는 데 걸리는 시간이 피드백 조건에 따라 달라졌는데, 단순한 빈칸 채우기 과제에서는 정답을 응답하는 데 걸리는 시간이 피드백 조건 간 차이가 없었고 수행 결과의 차이도 유의하지 않았지만, 복잡한 문제해결 과제를 수행할 때는 긍정적 피드백 조건의 학습자들이 부정적 조건보다 정답을 응답하는 데 걸리는 시간이 짧았으며, 제한된 시간에 수행 결과도 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구 결과의 논의가 제시되었다.
A review of previous studies regarding feedback effects revealed confounding results, that is, positive feedback increased task performance in some studies, whereas negative feedback increased task performance in others. This study aimed to investigate the cause of the confounding results, focusing on time constraints and task characteristics in particular, which may significantly influence feedback effects. Additionally, the present study investigated the feedback effects on task performance with a comprehensive perspective, taking into consideration the following learner’s behaviors: numbers of trials, the response time for an item, and rapid-guessing behavior which reflects a decline in motivation level during task performance as well as in performance outcome. A total of 346 eighth-grade students participated in this study, and after performing the manipulation check, 323 participants were included in the data analysis. As a result, the types of feedback provided affected learners’ task performance behavior and actual performance outcomes differently when conducted under time-constraint conditions. Students who received positive feedback were shown to solve problems faster under time constraints, and were able to make more attempts in solving the problems, than the students who received negative feedback. Further, the students in the positive feedback reported higher motivation levels for test-taking and achieved higher performance outcomes compared with those in the negative feedback. However, the students in positive feedback showed higher frequency of rapid-guessing behavior than those in the negative feedback during the latter part of the long task, which reflected a decline in motivation level. Meanwhile, performance outcomes differed according to task characteristics under time constraint conditions. In a simple “fill-in-the-blank” task, no differences in reaction times for correct answers were seen, and there were no differences in performance outcomes between the two feedback. In contrast, in a complex ‘problem solving task’, the students in the positive feedback responded with correct answers more quickly than those in the negative feedback, and the performance outcomes of those in the positive feedback were higher than those in the negative frame feedback under time-constraint conditions. Finally, the implications and future directions were discussed.