본 소고에서는 4차 산업혁명 시대를 맞이하며 급격히 변화되어가는 사회-문화-기술적 조류들에 대해 기독교교육 분야에서 어떻게 대처해 나가야 할지 건설적인 적용점들을 모색해 보고자 했다. 이를 위해 먼저 4차 산업혁명의 특징들을 전반적으로 고찰해 보았다. 특히 4차 산업혁명의 다양한 특성들 가운데서 신앙 교육의 분야와 보다 긴밀한 관계성이 있을만한 요소들 – 융합, 빅데이터, 드론, 3D/4D 프린터, 가상현실, 인공지능 등에 초점을 맞추어 탐구해 보았다. 또한 4차 산업혁명이 초래할 인간 이해에 있어서의 변화와 윤리적인 측면에 대한 성찰도 간략히 포함시켰다. 그러고 나서 기독교교육에 있어서 중요한 개념인 “상상력”이 4차 산업혁명 시대에 더욱 중요한 역량으로 떠오르고 있는데 주목하면서 상상력을 중심으로 한 신앙 양육의 틀을 제시해 보았다. 특히 4차 산업혁명 시대에 키워드로 떠오르고 있는 “융합,”“초융합”의 개념은 상상력과 밀접한 관련성이 있다. 칸트는 상상력을 “Einbildungskraft”로 정의하는데 이는 “하나로 만들어내는 힘”이라는 뜻이다. 그런 의미에서 융합의 순간에 상상력이 강력하게 작용한다고 볼 수 있을 것이다. 이러한 “융합”과 “상상력” 간의 연관성에 주목하면서 4차 산업혁명 시대에 상상력을 통한 신앙 양육론을 전개해 보았다. 먼저 융합 혹은 통합의 순간에 강력하게 작용하는 상상력을 세 가지 – 인식(constructive), 공감(empathetic), 비전의 상상력(visionary imagination)으로 구분함으로 일반적으로 전인 교육의 세 측면으로 여겨지는 지, 정, 의의 개념을 상상력을 중심으로 보다 깊이 있고, 확장된 페다고지의 틀로 재구성하였다. 일반적으로 지, 정, 의의 개념은 개인적인 차원에 적용되는 반면, 상상력 중심의 신앙 양육 패러다임은 공동체의 차원, 영적인 차원까지 포괄하고 있다. 따라서 하나님 나라를 추구하는 기독교교육에 더욱 적합한 페다고지의 틀이라고 할 수 있을 것이다. 더 나아가 이 세 가지 상상력을 통한 신앙 교육의 관점에서 4차 산업혁명의 다양한 특성들을 재고찰해 보고, 활용 방안들과 대처 방안들을 모색해 보았다. 이를 통해 4차 산업혁명 시대의 흐름 속에서 다가오는 여러 가지 변화와 도전들에 건설적으로 응답해 가며, 세 가지 상상력 – 인식, 공감, 비전의 상상력을 함양함으로 하나님 나라를 이루어가는 다음 세대를 키워가는데 미력이나마 도움이 되길 바란다.
In this paper I seek to explore constructive applications to cope with the radically changing social-cultural-technical streams in the fourth industrial era. First of all, I investigate the overall characteristics of the fourth industrial era. I especially focus on the elements that seem to be closely related to Christian education, such as hyper-connectivity, big data, drones, 3D/4D printers, virtual reality (VR), and artificial intelligence (AI). I also include ethics and the change in the understanding of human beings caused by the fourth industrial revolution. I then propose a framework of imagination-centered faith nurturing. In particular, the concept of hyper-connectivity in the fourth industrial era is closely related to imagination. Kant defines imagination as “Einbildungskraft,” which means “the power to make oneness.” In this sense imagination operates powerfully in the moment of hyper-connectivity. I pay attention to this relation between imagination and hyper-connectivity and develop imagination-centered Christian education. Toward that end, I separate imagination into three dimensions – constructive, empathetic, and visionary imagination. In doing this, I restructure the concepts of intellect, affection, and volition as a deeper and larger pedagogical paradigm centered on imagination. The imagination-centered paradigm is more comprehensive than the concepts of intellect, affection, and volition that apply to personal dimension. The imagination-centered paradigm includes the communal and spiritual dimension and is proper to religious education that pursues kingdom of God. Further, from the viewpoint of three imaginations I investigate diverse features of the fourth industrial revolution and seek availability of it. I hope to respond constructively to the changes and challenges posed by the fourth industrial era and in doing so nurture the next generation to help them fulfill the kingdom of God by enhancing three imaginations-constructive, empathetic, and visionary.