국내 유통시장 개방 이후 프랜차이즈 시스템은 고용창출 산업으로 발전하였고 양적 성장을 전망하고 있다. 유니폼은 고객 유치, 서비스 강화, 이미지 전략으로서 판매 촉진 수단이자 소비자에게 기업의 이미지를 상징적으로 전달하는 수단이라고 할 수 있다. 유통기업 D 체인은 이미지 제고 및 서비스의 질적 차별화 전략 계획을 수립하여 전국가맹점 근무자의 유니폼을 개선하고자 디자인을 의뢰하였다. 본 연구의 목적은 유니폼 디자인 요구 특성에 따른 디자인 기획, 프로토타입 제작 및 착의평가에 필요한 소재, 생산 및 유통 협업 과정에 도움이 되는 실질적인 연구의 기초 자료를 제공하고자 한다. 본 연구 목적 달성을 위한 연구방법은 다음과 같다. 첫째, 서론으로서 연구배경 및 목적, 연구방법 및 범위를 기술하였다. 둘째, 프랜차이즈의 개념과 유통기업 D체인의 현황과 특성을 기술하였다. 셋째, D체인을 위한 유니폼 디자인의 요구 특성을 분석하기 위하여 선행연구를 기반으로 연구모형을 비교 분석하고 이를 바탕으로 본 연구문제 해결을 위한 가설을 설정하였다. 넷째, 연구설계에 대한 신뢰도, 타당도 검증을 위하여 유니폼 디자인 개발을 위한 디자인 기획, 프로토타입을 제작 및 착의평가를 실시하였고 프랜차이즈 기업과 아웃소싱 외부 협력업체와의 협업을 통한 유니폼 디자인을 제안하고자 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유니폼 디자인 개발 협업 체계를 구축하였다. 둘째, 심층 면접에 의한 디자인 기획, 착의평가, 소재 기획, 착용자의 요구를 반영 A, B, C타입의 실물 프로토타입을 제작하였다. 셋째, 최종 품평회를 통해 대량 생산을 위한 C.I 컬러 배색, 착용성 향상을 위한 소재의 신축성을 추가하여 A타입을 전국 가맹점 근무자 유니폼으로 최종 선정하였다. 본 과제는 디자인 프로토타입 제작, 시착 및 착의평가, 초도 물량 생산을 위한 사이즈 별 신청 내역 수합 및 생산공정 기획까지의 과정이며 사후 VOC 취합, A/S에 의한 디자인 및 프로토타입 착용성 평가체계 관련 후속연구를 진행하고자 한다.
Since the opening of Korean distribution market, the franchise system has developed into a job creating industry and is predicted to see quantitative growth. Uniforms are a way to increase sales by securing customers and improving services, and as an image strategy. In addition, uniforms also deliver the symbolic image of a company to consumers. The distribution company D chain requested a new uniform design for the employees in its franchises all over the country, as a strategic plan for improving the company image and differentiating the services in terms of quality. This study aims to provide basic and practical empirical data for design planning, materials for prototype production and appearance evaluation, and production and distribution collaboration processes according to uniform design features. The research methods to achieve the goals of the study are as follows. First, the introduction section presents the background, purpose, research methods, and scope of the study. Second, the concept of franchises and the current status and characteristics of the distribution company D chain is described. Third, to analyze the features needed for the uniform design of D chain, research models from previous studies are compared and analyzed to establish hypotheses for the research questions. Fourth, to verify the reliability and validity of the research design, the study describes the process of design planning, prototype production and appearance evaluation to develop a design for the uniform, and suggests a design in collaboration with the franchise company and an external subcontractor. The results of the study are as follows. First, a collaborative system for designing uniforms was established. Second, an actual prototype of three different types (A, B, C) was produced after design planning, appearance evaluation, material planning, and reflecting the demands of the wearers based on in-depth interviews. Third, after a final design evaluation meeting, the C.I color scheme was confirmed for mass production and more stretchable materials were selected to improve wearability. As a result, Type A was selected as the final design of the uniform for the franchise employees across the country. This study presents the process of producing a design prototype, sampling and appearance evaluation, collecting the number of order per size for initial production, and production process planning. There will be further research on collecting VOC(Voice of Customer) and establishing an assessment system for the wearability of the prototype and the design through an after-sales service.