메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김영석 (경상대학교)
저널정보
경상국립대학교 사회과학연구원(사회과학연구) 사회과학연구 사회과학연구 제36집
발행연도
2020.12
수록면
5 - 23 (20page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Academic credentialism refers to a system that establishes socioeconomic hierarchies based on intellectual achievements. Academic credentialism came into play as a means of justification for the capitalist system because there is a vague assumption that intellectual performance compared through objective means such as examination explains an individual"s overall competencies such as judgment, character, and job performance. However, academic credentialism is a very inefficient system for creating human capital, contrary to what it symbolizes, by evaluating individuals" abilities and achievements in a very limited way. In particular, Korean society, which evaluates everything through tests, always complains of the lack of creative innovation. The economic utility that school education gives to consumers is limited only to students who go to the top of the hierarchical university system, and competition for it is in fact forced to depend on the economic power of parents. Most schools have lost their educational function and are being transformed into institutions that perform only accommodation functions. The overcoming of academic credentialism presupposes a change in the social environment, which comes from the civic awakening that academicism is unfair. It is the time when the awakening is needed to escape from the uniform lineup where the majority of the people are losers.

목차

I. 들어가며
Ⅱ. 학력주의의 모순
Ⅲ. 대안적 교육체제를 위한 논의
Ⅳ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-301-001404679