이 연구의 목적은 태권도를 전공하는 대학생들을 대상으로 성인 ADHD 성향을 파악하고, 성인 ADHD 성향을 가진 대학 학생들을 대상으로 심리적 부적응과 극복방안을 탐색하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해 D광역시 소재 K대학에서 태권도를 전공하는 200명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였다. 설문은 Google 설문 프로그램을 활용하였으며, 태권도전공 학생들의 성인 ADHD 성향을 조사하기 Conners 성인 ADHD 평정척도(CAARS) 단축형 척도, 심리적 어려움과 극복방안을 탐색하기 위한 개방형 설문으로 진행하였다. 설문을 통해 수집된 자료는 빈도분석, 상관분석, 신뢰도 분석, t-검증(t-test), 일원변량분석(One-way ANOVA)과 귀납적 내용분석을 실시하였으며, 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 태권도전공 대학생들의 성인 ADHD 성향 평정 현황을 분석한 결과 부주의/기억문제, 과잉행동/초조함, 충동성/정서적 불안정성 요인 총합의 T점수가 65점 이상의 ADHD 성향군 학생이 200명 중 14명, 전체의 7.0%의 비율로 나타났다. 둘째, 태권도전공 학생들의 Conners 성인 ADHD 평정 척도 하위요인을 분석한 결과 부주의/기억문제, 과잉행동/초조함, 충동성/정서적 불안정성 모든 요인에서 다소 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 또한 성별과 학년별 차이를 검증한 결과 성별에는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 반면에 학년 간에는 부주의/기억문제를 제외한 모든 요인에서 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 셋째, 성인 ADHD 성향 태권도전공 학생들의 심리적 부적응은 24개의 세부영역으로 구조화 되었고, 24개의 세부영역은 심리적 어려움(111), 대인관계 어려움(73), 일상생활 어려움(69), 대학생활의 어려움(62), 진로 및 취업의 어려움(57), 경제적 문제(45), 신체적 어려움(33), 기타(27) 8개의 일반영역으로 구분되었다. 그리고 일반영역은 통제가능영역(315), 통제 불가능영역(135) 2개의 대영역으로 구분되었다. 성인 ADHD 성향 태권도전공 학생들의 심리적 부적응에 대한 극복방안은 20개의 세부영역으로 구조화 되었고, 20개의 세부영역은 직접행동 기법(116), 정적행동 기법(111), 심리적 기법(128), 중재전략 기법(86), 기타(31) 5개의 일반영역으로 구분되었다. 그리고 일반영역은 행동적 극복(227), 인지적 극복(214) 2개의 대영역으로 구분되었다. 이 연구의 결과를 바탕으로 성인 ADHD 성향의 증상으로 심리적인 어려움을 겪고 있는 태권도전공 학생들뿐만 아닌 대학생과 성인들에게 도움이 될 기초자료로 활용되기를 기대한다.
This study was to identify adult ADHD tendencies among university students majoring in Taekwondo, and to explore psychological maladaptation and coping mechanisms for university students with adult ADHD tendencies. To achieve the purpose of the study, a survey was conducted on 200 students majoring in Taekwondo at K University in D Metropolitan City. The survey conducted a survey to investigate the tendency of students majoring in Taekwondo to ADHD and an open survey to explore psychological difficulties and ways to overcome them. The results obtained by analyzing the data collected through the survey are as follows: First, an analysis of the status of adult ADHD propensity evaluation among Taekwondo college students showed that 14 out of 200 students in ADHD propensity groups with 65 points or more T-scores for carelessness/memory problems, hyperactivity/ambiguity, and emotional instability. Second, an analysis of the sub-factor of Connors adult ADHD balance scale in Taekwondo students showed that there was a rather high correlation in all factors, such as carelessness/memory problems, hyperactivity/ambiguity, and impulsive/emotional instability. Furthermore, the verification of gender and grade differences showed no statistically significant differences in gender. On the other hand, there were statistically significant differences in all factors during the school year except for carelessness/memory problems. Third, psychological maladaptation of students majoring in Taekwondo with ADHD was structured into 24 areas, and 24 areas were divided into 8 general areas: psychological difficulties (111), interpersonal difficulties (73), daily difficulties (69), college difficulties (62), career and employment (57), economic problems (45), physical difficulties (33), and others (27). In addition, the general area was divided into two areas: controllable area (315) and uncontrollable area (135). The measures to overcome psychological maladaptation of adult ADHD-oriented Taekwondo students were structured into 20 detailed areas, and 20 detailed areas were divided into five general areas: direct action (116), static action (111), psychological techniques (128), arbitration strategy (86) and others (31). The general area was divided into two major areas: Behavioral Overcoming (227) and Cognitive Overcoming(214). Based on the results of this study, we hope that it will be used as a basic material to help students in college and adults as well as Taekwondo students who are suffering psychological difficulties due to symptoms of ADHD, and a follow-up study should be conducted for ADHD adults.