메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제59호
발행연도
2021.4
수록면
315 - 349 (35page)
DOI
10.17002/sil..59.202104.315

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates how Chinese- and English-speaking learners of Korean as a foreign language ellipt a topic and maintain cohesion of a narrative text accordingly. It is known to have characteristics that Chinese and English are typologically different in terms of prominence of a topic vs. a subject (Li & Thompson, 1976). It has been reported that a topic is ellipted in a topic-prominent language in referring to old information, unlike in subject-oriented languages which typically disallow a null component in a sentence. The present study tests whether it is a typological difference or a topic-comment universality that is related to foreign language acquisition. A total of 36 subjects in their twenties in Seoul, Korea, including the two experimental groups and Korean native speakers as a control group, participated in this study. Spoken narratives were collected in a task of describing The Pear Story (Chafe, 1976). The results showed that Chinese and Korean native speakers used ellipsis more frequently than English native speakers. It is concluded that typology-specific first language properties play a role in foreign language learning.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 중국어 화자와 영어 화자의 한국어 ‘생략’습득
4. 논의 및 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0