본 연구는 우리나라의 국가 수준의 지역 분권화 교육정책과 경남의 지역화 교육정책을 고찰하고 지역화 교육 현황을 분석하여 추후 경남의 지역화 교육에 대한 발전 방향을 제안하는 것이 목적이다. 지역분권화 교육정책에 대한 국가 수준에서의 논의는 제5차 교육과정에서 시작되었다. 국가 교육 과정을 기준으로 시·도 교육청과 단위 학교 중심의 지역화 체제를 제도화하기 위해 시·도 교육청이 주도적으로 교육과정을 편성하고 운영 지침을 개발하여 보급하도록 하였다. 현재 경상남도 교육청에서 제시하고 있는 지역화 교육에 관한 정책 관련 내용을 살펴보면 다음과 같다. 경상남도 교육의 철학은 민주성, 공공성, 미래성, 지역성이다. 교육 비전은 "배움이 즐거운 학교, 함께 가꾸는 경남교육"이다. 경남교육의 교육 정책 방향(2019년~2022년)은 첫째 배움 중심의 새로운 교육, 둘째 소통과 공감의 교육공동체, 셋째 안전하고 건강한 교육환경, 넷째 더불어 행복한 교육복지, 다섯째 깨끗하고 공정한 지원행정 영역에 대해 추진되고 있다. 역점과제는 민주적인 학교문화 조성과 미래역량을 키우는 수업혁신 및 참여와 협력의 마을교육공동체 구축이다. 경남의 지역화 교육 자료는 경남 교육청과 각 지역교육지원청이 발간한 다수의 정기간행물, 교과 연계 교육자료들, 인성교육, 정보통신 및 민주 시민 교육 관련 자료들이 있었다. 추후 경남의 지역화 교육이 보다 발전하기 위해서는 첫째, 지역화 교육이 다양한 교과로 확대되어야 할 것이다. 둘째, 유아교육을 포함하는 지역화 교육의 대상을 확대하고, 각 발달단계를 반영한 교육자료의 개발과 보급이 필요할 것이다. 셋째, 시·도지역의 실정에 적합하며, 경남의 지역화 교육정책을 더 풍부하게 반영한 단위 학교 수준의 교육과정 개발에 대한 연구와 적용이 필요하다. 넷째, 지역화 교육이 적극적으로 시행 되기 위해 교원들의 전문성 및 역량을 함양할 수 있는 연수 기회와 효과적인 교육프로그램을 보다 다양하게 기획하고 시행할 필요가 있을 것이다. 나아가 지역학 혹은 경남지역학을 필수 교과 중의 한 교과로서 정립한다면 진정한 지방교육자치의 실천이 이루어질 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine the regional decentralized education policy of Korea at the national level and regionalized education policy of Gyeongnam, analyze the current state of localized education, and propose future directions for regionalized education in Gyeongnam. The discussion on regional decentralization education policy at the national level began with the 5th curriculum. The educational policy currently proposed by the Gyeongsangnam-do Office of Education is as follows. The philosophy of education in Gyeongsangnam-do is democracy, publicity, futureness, and locality. The vision of education is Gyeongnam education that brings together a school where learning is enjoyable. The educational policy direction of Gyeongnam Education(2019~2022) is as follows. First, it is a new education centered on learning, second, an educational community of communication and empathy, third, a safe and healthy educational environment, fourth, happy educational welfare, and fifth, a clean and fair support administration. The main task is to create a democratic school culture, to innovate classes to foster future competencies, and to build a community education community of participation and cooperation. Most of the educational materials for localization in Gyeongnam were published by the Gyeongnam Office of Education and each regional education support office. There were a number of periodicals, curriculum-linked educational materials, character education, information and communication, and materials related to democratic citizenship education. In order to develop localized education in Gyeongnam in the future, suggestions are as follows. First, localization education should be expanded to various subjects. Second, it is necessary to expand the targets of localized education including early childhood education, and to develop and disseminate educational materials reflecting each developmental stage. Third, there is a need for research and application on the development of school-level curriculum that more abundantly reflects Gyeongnam"s localized education policy. Fourth, in order to actively implement localized education, it is necessary to prepare and implement various training and education and training programs that can cultivate the expertise and competence of teachers. Furthermore, if regional studies of Gyeongnam regional studies are operated as essential subjects, real local educational autonomy can be practiced.