연구배경: 본 연구는 신문에 사용되는 정보 그래픽의 시각적, 저널리즘적 가치를 인지하면서 시작한다. 1960~1970년대 국내 신문에 등장하는 정보 그래픽을 분석하여 한국 초기 정보 그래픽의 역할과 양상을 알아보고자 한다. 해당 시기 신문이 상업적으로 성장하면서 신문사 내부에 독자에게 전문적인 지식을 제공하여 근대화에 기여하고자 하는 세대가 등장했으며 대학에서 전문 디자인 교육을 받은 그래픽 디자이너 1세대가 활동했다. 연구방법: 경향신문, 동아일보, 조선일보의 1960~1970년대 기사를 대상으로 정보 그래픽을 활용한 사례를 인터넷 뉴스라이브러리 서비스를 사용하여 살펴보았다. 발표된 시간 순서대로 1960년대부터 1970년대 말까지 초기, 중기, 완숙기의 세 단계로 구분하여 분석하고, 이를 다시 두드러지는 내용 및 형식적 특징으로 분류해 묶었다. 뚜렷한 의도와 목적 아래 시각적 구성과 표현이 체계적으로 제작된 사례를 주로 선정해 디자이너의 저자성이 더욱 심화되는 과정을 규명하려 했다. 연구결과: 1950년대의 신문 지면에서는 정보 그래픽을 동반한 기사를 찾아보기 어렵다. 1960년대 중반에 들어서면서 신문 지면상에서 구체적 정보를 통일성 있게 추상화하여 시각화한 도형 기호 형태의 정보 그래픽이 나타나기 시작한다. 이후 다양한 기획과 실험적 시각화 등의 시도를 거듭하면서 1970년대 후반 즈음에는 완전히 현대적인 형태의 정보 그래픽이 등장하는 것을 확인할 수 있다. 신문별로 살펴보면 1960년대 중반 경향신문에서 정보 그래픽을 활용하는 경향이 도드라졌고, 조선일보와 동아일보에서는 그보다 조금 늦은 1960년대 후반에서 1970년대 초반부터 나타나기 시작했다. 결론: 본 연구는 현대주의 디자인이 한국에 도입되는 시기를 조명하는 시도 중 하나이다. 1960~1970년대의 한국 신문에서 정보 그래픽은 정보를 잘 전달하는 것뿐만 아니라 선전과 선동의 기능을 사용하여 한국의 근대화시기에 국민에 대한 교육과 계몽의 역할을 담당하고 있다. 각국의 사회, 경제, 문화적 상황에 따라 현대주의 디자인이 도입된 시차가 만들어지고, 그 시차에 대응했던 한국 디자이너들의 활동이 재조명되어야 한다.
Background: This study begins by recognizing the visual and journalistic value of information graphics used in Korean newspapers. By analyzing information graphics appearing in South Korean (hereafter, Korean) newspapers in the 1960s and 1970s, the purpose of this study is to investigate the early role and aspects of information graphics of South Korea (hereafter, Korea). During that time, as newspapers grew commercially, The first generation who wanted to contribute to modernization by providing specialized knowledge to readers appeared within the newspaper companies. The first generation of graphic designers who received professional design education at the university, were also active. Methods: Cases using information graphics were collected using the Internet news library service for articles in the 1960s and 1970s of Kyunghyang Shinmun, Donga Ilbo, and Chosun Ilbo. From the 1960s to the end of the 1970s, in the order of published time, the analysis was divided into three stages: early, middle, and full maturity, and then classified and grouped by prominent content and formal characteristics. By selecting cases in which visual composition and expression were systematically produced under a clear intention and purpose, We tried to clarify the process of further deepening the graphic designer"s authorship. Results: It is difficult to find articles with information graphics in the newspapers of the 1950s. In the mid-1960s, information graphics in the form of graphic symbols, which were visualized by uniformly abstracting specific information on newspaper pages, began to appear. Since then, various attempts such as planning and experimental visualization have been conducted, and it can be seen that a completely modern information graphic appeared around the late 1970s. Looking at each newspaper, the tendency to use information graphics in the Kyunghyang Shinmun became prominent in the mid-1960s, and the Chosun Ilbo and Donga Ilbo started appearing in the late 1960s and early 1970s. Conclusions: This study is one of the attempts to illuminate the period when modernist design was introduced to Korea. In the Korean newspapers of the 1960s and 1970s, information graphics not only conveyed information well, but also used the functions of propaganda and agitation to educate and enlighten the people during the modernization period of Korea. Depending on the social, economic, and cultural situation of each country, a time difference in which modern design is introduced is created, and the activities of Korean designers who responded to the time difference should be re-examined.