메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이한솔 (육군사관학교) 오준혁 (육군사관학교) 정태영 (육군사관학교)
저널정보
육군사관학교 화랑대연구소 한국군사학논집 한국군사학논집 제77권 제3호
발행연도
2021.10
수록면
281 - 305 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Among important learner factors that predict and influence learners’ achievement of language learning, motivation has received the most attention from the research community, and this trend remains valid in learning English for specific purposes (ESP). In the present study, we investigated how formative assessment (FA) practices positively influenced motivation to learn ESP and eventually contributed to ESP achievement, in a case of learning military English (ME). During a semester, a series of formative assessment practices, including listening and reading quiz, presentation, and discussion, were provided along with student-initiated self-assessment opportunities and teacher feedback within and between instructional units. The results from interviews with learners indicated that FA practices helped them develop self-regulated learning as they could gauge their learning progress and this experience seemed to positively influence their attitude toward ME learning, enhancing their motivation to learn ME and eventually their achievement. Further pedagogical implications and future directions are discussed.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구배경
Ⅲ. 연구방법
Ⅳ. 연구결과
Ⅴ. 분석 및 논의
Ⅵ. 결론
참고문헌

참고문헌 (47)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2021-039-002137087