도전적 스트레스와 구성원의 행복에 관한 연구는 최근 연구자들의 관심을 받고 있다. 도전적 스트레스는 성과에는 긍정적인 영향을 주지만 조직구성원의 행복과 같은 심리적인 변인에는 부정적으로 영향을 미칠 수 밖에 없는 스트레스이다. 따라서 성과를 높이고자 하는 기업에서는 도전적 스트레스를 높일 수밖에 없지만 도전적 스트레스가 장기적으로 지속될 경우에는 조직구성원의 행복에 지속적으로 부정적인 영향을 줄 수 있다. 연구자들은 성과를 향상시키기 위해 도전적 스트레스를 강화시킬 수밖에 없는 기업조직에서 도전적 스트레스가 조직구성원의 행복에도 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 매개역할을 하는 매개변수들에 대해 관심을 지속적으로 가져왔다. 이러한 맥락에서 본 연구의 목적은 도전적 스트레스가 직무만족, 피드백추구행동 및 행복에 미치는 영향을 검증하고, 직무만족과 피드백추구행동이 도전적 스트레스와 행복 간의 관계에 있어서 각각의 매개역할과 다중매개 역할을 하는지를 검증하고자 하였다. 이를 위해 직장인 331명을 대상으로 설문을 실시한 후 SPSS 26.0을 사용하여 신뢰도를 확보하고, AMOS 26.0을 활용하여 타당도를 확인한 후, Process Macro 3.5에서 부트스트랩 방식을 활용하여 가설을 검증하였다. 연구결과는 첫째, 도전적 스트레스가 조직구성원의 직무만족, 피드백추구행동에는 유의미한 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 조직구성원의 행복에는 부(-)적으로 영향을 미치나 통계적으로 유의하지는 않았다. 둘째, 조직구성원의 직무만족은 그들의 피드백추구행동과 행복에 정(+)적으로 유의미한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 셋째, 조직구성원의 피드백추구행동은 그들의 행복에 정(+)적으로 유의미한 영향을 끼치는 것으로 나타났다. 넷째, 조직구성원의 직무만족과 피드백추구 행동은 도전적 스트레스와 구성원의 행복 간에 각각 매개와 다중매개 효과를 보이는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해, 도전적 스트레스는 조직구성원들의 직무만족과 피드백추구행동의 수준을 증진시키고, 이들을 매개로 하여 그들의 행복을 향상하는 과정을 확인할 수 있었다. 본 연구는 도전적 스트레스와 구성원의 행복간 메커니즘을 실증적으로 규명함으로써 도전적 스트레스와 구성원의 행복 연구에 기여하였다. 더 나아가 도전적 스트레스와 구성원의 행복 간에 새로운 매개변수로 직무만족과 피드백추구행동이 실증적으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로, 기업은 구성원의 행복에 정(+)적으로 영향을 미치는 피드백추구행동을 강화시키기 위한 교육 및 코칭 프로그램을 체계적으로 도입하고, 피드백추구행동을 긍정적으로 바라보는 열린 조직문화형성 등이 필요하다는 시사점을 실무적으로 제시하고, 본 연구의 한계점과 향후 연구 방향에 대해서 논의하였다.
Research on challenging stress and happiness of members has recently attracted the attention of researchers. Although challenging stress has a positive effect on performance, it is a stress that has no choice but to negatively affect psychological variables such as the happiness of organizational members. Therefore, companies that want to improve performance have no choice but to increase the challenging stress, but if the challenging stress persists for a long time, it can negatively affect the happiness of organizational members. Researchers have been continuously interested in the variables that play a mediating role so that challenging stress can have a positive effect on the happiness of organizational members in corporate organizations that have no choice but to reinforce the challenging stress to improve performance. In this context, the purpose of this study was to verify the impact of challenging stress on job satisfaction, feedback seeking behavior, and happiness. It was intended to verify that job satisfaction and feedback seeking behavior serve as mediators and multiple mediators in the relationship between challenging stress and happiness. For this purpose, after conducting a survey of 331 office workers, reliability was secured using SPSS 26.0, validity was confirmed using AMOS 26.0, and the hypothesis was verified using the bootstrap method in Process Macro 3.5. First, it was found that challenging stress had a significant positive (+) effect on organizational members’ job satisfaction and feedback seeking behavior, and negatively (-) effects on organizational members’ happiness, but was not statistically significant. Second, job satisfaction of organizational members was found to have a significant positive (+) effect on their feedback seeking behavior and happiness. Third, the feedback seeking behavior of organizational members was found to have a significant positive (+) effect on their happiness. Fourth, job satisfaction and feedback seeking behavior of organizational members showed mediating and multiple mediating effects between challenging stress and employee happiness. Through this study, it was possible to confirm the process by which challenging stress enhances the level of job satisfaction and feedback seeking behavior of organizational members, and improves their happiness through these mediations. This study contributed to the study of challenging stress and happiness of members by empirically elucidating the mechanism between challenging stress and happiness of members. Furthermore, job satisfaction and feedback seeking behavior were empirically confirmed as new variables between challenging stress and happiness of members. Based on these research results, companies systematically introduce education and coaching programs to reinforce feedback seeking behaviors that positively (+) affect the happiness of employees, and open organizational culture that views feedback seeking behaviors positively. The implications of forming an open organizational culture that positively view feedback seeking behavior were presented in practice, and the limitations of this study and future research directions were discussed.