메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
송제룡 (경기연구원) 고동원 (경기연구원)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2020-52] 경기도 택시운송사업 면허제도 개선방안
발행연도
2020.11
수록면
1 - 114 (114page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
A number of 37,743 taxis are licensed by the transportation authorities in Gyeonggi-Do. There are 27,138 private taxis, and 10,605 company taxis. Most taxi drivers think so many taxis have been operating even though the taxi demand has been decreased, That is why they are usually working for a long time in a day with lower incomes.
There are several problems in the taxi license system. A taxi quota system has been implemented to restrain the supply of taxi licenses since 2005. However, the program has not been effective to reduce the number of taxis. That is because taxi licenses have not been withdrawn from the related authorities, and increased continuously every year. Therefore, the rules related to the taxi quota system should be amended to reduce strictly a number of taxi vehicles.
The purpose of this study is to improve the taxi license system based on the basic date surveyed by 400 taxi drivers, and operational problems of taxis. The survey results include how they think about taxi license system, and what is alternatives to reduce a number of taxi licenses.
This study suggests that the policy to reduce a number of taxis should be strictly enforced on the taxi industry. And then, the rules related to the taxi quota system should be actually executed in the areas where taxi licenses are oversupplied. Moreover, the licenses of taxi drivers who violate frequently taxi service or traffic rules should be withdrawn if possible.
This study also suggests that various regulation to issue taxi licenses should be standardized by the transportation authorities in Gyeonggi-Do. The labor environment of taxi drivers deteriorating more and more should be changed. Nevertheless, most taxi drivers are aged 65 and over. They tend to work for a lifetime because there is no age limit for them. Some of them would like to stop driving taxis after they are 76 years old. Therefore, the regulation to limit ages working as a taxi driver is necessary so that they could get some rest in old age.

목차

[표지]
[정책건의]
[차례]
표차례
그림차례
[제1장 서론]
1. 연구의 배경 및 목적
2. 연구의 범위
3. 연구의 방법 및 흐름
[제2장 경기도 택시 면허 현황 및 문제점]
1. 택시 면허제도의 법률적 검토
2. 택시 면허 및 운수종사자 현황
3. 택시 영업 및 총량 실태
4. 택시 면허제도의 문제점
[제3장 택시 면허제도 개선방안 설문조사 결과 분석]
1. 택시 면허제도 설문조사 개요
2. 택시 면허제도 개선방안 설문조사 결과
[제4장 택시운송사업 면허제도 개선방안]
1. 택시 양도 양수 강화방안
2. 택시 총량과 연계한 택시 면허 관리방안
3. 택시 감차 관련 제도개선안
4. 법인택시 면허제도 개선방안
[제5장 결론 및 정책건의]
1. 결론
2. 정책건의
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2022-309-000053296