메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
배한숙 (동아대학교) 민덕기 (청주교육대학교)
저널정보
한국초등영어교육학회 초등영어교육 초등영어교육 제27권 제1호
발행연도
2021.1
수록면
145 - 163 (19page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The present study established a pre-service Korean EFL teacher corpus (KTC) and investigated the teachers’ actual knowledge of using morphologically complex words, in comparison with native English speaker corpora (i.e., the English teacher corpus and the Corpus of Contemporary American English; ETC and COCA). The AntConc word list analysis results showed that morphologically complex words were more often encountered in the KTC than the ETC and the COCA. Also, specific terms related to education or instruction were more utilized in the teacher corpora (KTC and ETC) than general corpus (COCA). Filter analysis in Excel program provided that the ten most frequent suffixes were -ly, -ion, -ic, -er, -al, -ment, -ive, -ity, -ation, and -ous in order, which was similar to the list of native English speaker corpora (i.e., the Brown Corpus and the Open American National Corpus). However, the use of suffixes (e.g., -ly) in the KTC was less diverse and accurate than the native English speaker corpora. Advanced leveled irregular suffixes (e.g., -ic and -ive) were more often utilized in the KTC, instead of using frequent and regular suffixes (e.g., -y). Based on the results of this study, implications for teacher training and future research ideas were discussed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0