본 연구는 금융업 종사자들을 대상으로 변혁적 리더십과 학습조직화 간의 관계를 실증적으로 연구하여 그 결과 를 바탕으로 학습조직화를 증진시키는 리더십 스타일을 연구하는데 목적이 있다. 본 연구는 금융업 종사자 249명의 자료를 회수하여 진행하였다. 응답자는 수도권 60명, 경상권 62명, 충청권 56 명, 전라권 71명이다. 이를 통해 지역별 집단 간 차이를 검증하고자 분산분석을 실시하고, 독립변수와 종속변수간 의 상관정도를 파악하고자 상관관계분석, 독립변수 중 종속변수 간에 유의한 영향변수 및 우선순위 파악을 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 지역별 집단 간의 차이를 파악하기 위해 분산분석을 실시한 결과 통계적으로 유의한 차이가 나타났 다(p<0.05). 각 지역 간의 구체적인 차이는 사후분석을 통해 확인할 수 있다. 지역별 집단 간에 변혁적 리더십의 고저 집단을 보면 경상권>수도권>전라권>충청권으로 나타났다. 또한 지역별 집단 간에 학습조직화의 고저 집단 을 보면 경상권>수도권>전라권>충청권으로 나타났다. 변혁적 리더십과 학습조직화 간의 상관관계를 파악하기 위해 Pearson 상관관계를 실시한 결과 종속변수인 학습조직화는 변혁적 리더십과 유의한 정(+)의 상관관계를 보 이고 있다(p<0.05). 즉, 변혁적 리더십을 높일수록 구성원들의 학습조직화가 높아진다는 것을 의미한다. 학습조 직화에 영향을 미치는 요인을 파악하기 위해서 회귀분석을 실시한 결과, 설명력은 69.6%로 높게 나탔으며, 본 회 귀분석모형은 통계적으로 유의한 것으로 파악되었다(F=139.178, p<0.05). 이러한 결과는 변혁적 리더십의 행위 가 구성원들의 학습조직화의 향상에 긍정적 영향을 미친다는 것을 의미한다.
Since the global financial crisis, the financial industry has been the most important policy and protection in- dustry with the government regulation. Moreover, it has a high entry barriers, and since the core profit of the financial industry has remained stable, it has overcome the IMF financial crisis and has been able to cope with changes in the domestic and international environment. However, the environment that the financial industry faces in the future is influenced by changes in population, rapid changes in IT and information technology, glo- balization, and the importance of leadership and learning is emerging. The purpose of this study is to investigate the relationship between transformational leadership and learning organization and to investigate leadership styles that promote learning organization based on the results. This study was conducted by retrieving data from 249 employees of the financial industry. Respondents are 60 in the metropolitan area, 62 in the real estate, 56 in the Chungcheong area, and 71 in the regional area. In order to examine the differences among regions, we conducted a variance analysis. To analyze the correlation between independent variables and dependent variables, we conducted correlation analysis, multiple regression analysis Respectively. As a result of analysis, it was statistically significant (p<0.05). Specific differences between regions can be con- firmed through post analysis. In terms of transformational leadership among the regional groups, it is revealed that there are Kyungsangwon> metropolitan> Jeolla area> Chungcheong area. In addition, among the regional groups, there were high and low groups of learning organizations in Kyongsangkwon> Metropolitan> Jeolla area> Chungcheong area. Pearson correlation was used to identify the relationship between transformational leadership and learning organization. The learning organization, which is a dependent variable, showed a posi- tive (+) correlation with transformational leadership (p<0.05). In other words, the higher the transformational leadership, the higher the learning organization of the mem- bers. As a result of regression analysis, the explanatory power was 69.6% and the regression model was statisti- cally significant (F=139.178, p<0.05). This result implies that the